SXSW a Silicon Valley, smutno je mi z vás

napísal , 22 Mar 2012 [ thoughts / ideas ]

Čítam si zápisky zo SXSW a Silicon Valley a hovorím si džízs, dúfam, že sa to dá aj inak. Že toto nie je to, o čom všetci snívate. Že toto nie je to, o čom sníva chlapec, čo spravil "Dostaňte ma do Silicon Valley" stránku.

"Ak startup nema v popise medzi prvymi slovami mobile, nikoho nezaujima. Ak vsak ma social, vsetkych odpudzuje"

Hňeď prvá veta a už je to na facku.

Predpokladám, že pár mesiacov dozadu nikoho nezaujímal, ak tam nemal 'social'. A to aktuálne 'mobile' bude pozajtra rovnako pasé. Fráza nahradená frázou a takto donekonečna. Žiadna nemá váhu. Ak sú všetky zameniteľné a za týždeň zamenené budú, sú zbytočné.

"Vas projekt musi mat potencial byt za par rokov predatelny za minimalne 10-tky milionov dolarov, ale najlepsie za 100m. To su tu startupy." ... "Ak nemate aspon 20% rast mesacne, ste nezaujimavi."

Nikoho vlastne nezaujíma čo robíte, ak mu zarobíte. Veľa.

"Gamification je povazovany za cervenu zastavu. Pomaly sa potlaca gamification a nahradza sa geoknowledge informaciami. Viral, social, web je out."

A čo je in? Wait, nič mi nehovor.

Všetky tieto buzzwords sú nahraditeľné a nahradené budú. Nemajú žiaden reálny dopad na produkt, nehovoria nič o jeho kvalite a teda by nikoho nemali zaujímať. "Aká návnada funguje na investorov tento týždeň?" To je celé..

Ak zaznie vo vasom pitchy meno firmy, ktore ludia poznaju, okamzite vam venuju pozornost. Nas claim: “We are Google for movie entertainment” vzdy pritiahne pozornost okoloiducich.

"You need to bullshit your eyes out here: "I'm the best designer from Russia" -> translates into -> "My add campain has been the biggest one in Moscow for a month by accident". "

Všade sa prikrášľuje alebo rovno klame, všetci si to uvedomujú a napriek tomu tancujú do rytmu. Teda dúfajme, že si to uvedomujú..

// Toto nie je v žiadnom prípade myslené ako útok na autorov článkov. Je to len moje rozčarovanie z toho, ako funguje ten "veľký startup svet".

Áno, určite tam stretnete kopu inšpiratívnych ľudí a veľa sa naučíte. A áno, Slovensko je na míle vzdialené od "skutočného" internetového biznisu, ale tá faloš smrdí až sem.

Všetci sa sťažujeme na program televízie, na sračky, ktoré hrajú v rádiách. Žiadna hĺbka, žiadna pointa. Len dostať produkt pred čo najviac hláv a potom prehadzovať bankovky vidlami. Toto je to isté, len s kusmi kódu namiesto repetetívnej melódie. Iba ďalší popularity contest. Miss Universe, len s APIčkami namiesto promenády v plavkách. Aj keď v tej sa účinkujúci aspoň za nič neskrývajú..

Áno, čas od času sa objaví projekt, ktorý zmení svet k lepšiemu a všetkých nás niekam posunie. Ale väčšina? Hodiť zopár zabehnutých firiem do mixéra, natlačiť správne kaleráby do správnych hláv a dúfať. Žiaden cieľ, okrem finančného.

Asi som naivný, ale rád by som dúfal, že skutočne dobré veci, ktoré ľudia naozaj potrebujú, na povrch skôr či neskôr vyplávajú aj bez tejto trápnej maškarády a ohadzovania sa saklami peňazí. A možno som bol naivný, keď som tento startup biznis považoval za niečo čistejšie a lepšie ako nejakú pop-music hitparádu. Ale sme to isté, len s Pinterestom namiesto Rihanny.

angel

"If nothing we do matters, then all that matters is what we do." ako povedal ozubený filozof Angel z rovnomenného seriálu. Náš život je absurdný a nemá zmysel okrem toho, ktorý mu dáme sami. A dať si za zmysel hrabanie zlaťákov je smutné. Za chvíľu sme všetci preč a že sme svojho času mali viac harabúrd ako sused bude všetkým u prdele.

Ak sa ťa na konci tohto celého niekto spýta čo si dosiahol, budeš spokojný s odpoveďou "Viac peňazí!!" ? Snáď nie. "Dokázal som pár rokov z ľudí žmýchať lóve zo stránky, ktorej meno si už nepamätám. Čo robila? Oh, who gives a shit." To nestačí. To nemôže stačiť.

Finančné hľadisko nemôže byť jediné merítko úspechu. Úspech nemá nič spoločné s popularitou, s rozšírenosťou. Skutočne pomôcť 5tim ľudom je úspech, dostať 5 miliónov ľudí na stránku ktorú nikto nechce, úspech nie je. Klout je populárny, ale v pomyselnom konečnom zúčtovaní nebude znamenať ani prd. Spraviť niečo kurevsky dobré je úspech. A ak za to neskôr prídu nejaké peniaze, je to príjemný bonus.

Je to naivné a je to na smiech a v žiadnej 'Pro at capitalism!' príručke to nebude, ale je to tak lepšie, ako to čo máme teraz: dobré promo > dobrý produkt.

Smutno mi je.

A keď už tu plačem - môžeme prestať všetko označnovať za startup? Rozumiem, že ako Slováci sme o tom dlhé roky ani nechyrovali a teraz sme všetci natešení, že už aj my patríme do klubu, ale v poslednej dobe ľudia startupom volajú všetko, čo z nich vypadne - od rannej stolice, cez internetovú galériu po čističku odpadovej vody. Týmto tempom to slovo kompletne stratí svoj význam ešte skôr, ako nejaký poriadny stihneme vyprodukovať.

Smutno mi je.
Ale neviem, možno je všetko v poriadku.
Možno len do tohto sveta jednoducho nepatrím.

Možno mi je smutno, že Morgan Spurlock je v záplave pre mňa bezvýznamných mien obchodníkov označovaný len ako "chlapik zo Supersize me".

Možno mi je smutno, že na SXSW - konferencii plnej režisérov, komikov a hudobníkov* - človek radšej rozdáva vizitky a zbiera reklamné igelitky.


"jebem repy, iba zapeňáze, iba zapeňáze" - Patrik V.

A je mi jasné, že nie všetci to robia len pre peniaze.
Ale tých druhých je viac, než by bolo pekné.


* teda ľudí, ktorých tvorba bude mať význam a bude pomáhať dávno po tom, čo posledný človek zabudne na 4square

napísal , 22 Mar 2012

17 komentárov

komentuj ku každému komentáru sa v databáze ukladá iba meno, text a dátum, iba za účelom zobrazenia pod článkom
neukladá sa email, IP adresa ani informácie o prehliadači a údaje sa nepoužívajú na reklamu, newsletter, na žiadnu ekonomickú aktivitu, nikam sa neposielajú, sú v databáze len aby sa mohli zobraziť pod článkom
  1. Peter [ Štvrtok 22.3.2012, 23:03 ]

    Super napísané, dobré čítanie a pravdivé myšlienky. Asi sme dvaja čo do toho sveta nepatríme.

    +1

  2. Juraj Masar [ Piatok 23.3.2012, 00:16 ]

    Plne sa stotoznujem. Velmi dobry clanok!

  3. Robert [ Piatok 23.3.2012, 00:22 ]

    Tlieskam autorovi za skvelý a pravdivý článok....Sledujem startUp scénu nejaký ten piatok, ale je to presne o tom čo píšeš. Dnes už nie je doba, kedy chlapci boli schopní v garáži po nociach makať a mať vízie lepšieho sveta.A robili to v prvom rade pre ľudí a zisk bol až na druhom mieste.

  4. Steve [ Piatok 23.3.2012, 00:25 ]

    When you grow up you tend to get told the world is the way it is and your life is just to live your life inside the world. Try not to bash into the walls too much. Try to have a nice family life, have fun, save a little money.

    That’s a very limited life. Life can be much broader once you discover one simple fact, and that is - everything around you that you call life, was made up by people that were no smarter than you. And you can change it, you can influence it, you can build your own things that other people can use.

  5. Rastislav Turek [ Piatok 23.3.2012, 00:55 ]

    Napisal si to celkom dobre, nieco z toho som sa snazil zachytit vo svojich zapiskoch.
    Kazdopadne, nastastie svet nie je ciernobiely (no aha kto to pise). Napriek tomu, ze na SxSW bolo kopec startupov, ktore sa potrebovali rychlo odpromovat, aby ich niekto velky kupil, tak tam boli aj taki, ktori v blizkej buducnosti prinesu skutocnu inovaciu.
    Dnes sa startupova scena (hlavne vo valley) stala HR zalezitostou. Hlavnym predstavitelom tohto prudu je 500.co (Dave McClure), ktory investuje postupne do 500 startupov cca 100 000 usd. Je uplne jedno, kolko z nich nakoniec bude uspesnych. Tieto startupy su doslova ludske inkubatory. Naucia ludi pracovitosti, zodpovednosti a mierne ich nechaju vyhoriet. Potom pride velka spolocnost ako Facebook, ponukne za nich povedzme 10 mil usd (pre nas sialene peniaze, pre nich celkom nudna suma, ked si uvedomite, ze priemerna mzda developera vo valley je dnes cez 100k usd rocne). Facebook, Google a dalsi uz nemaju moc na vyber. Vo valley nezostali volni ludia.

    No nastastie, ako som uz napisal, nie je vsetko ciernobiele. Vdaka tomu, ze je k dispozicii tolko volnych penazi, vznikaju aj startupy, ktore realne pomahaju ludom, prinasaju inovaciu a zlepsuju zivot. A ak je za to cena mnozstvo bullshitu okolo, nech.

    PS: SxSW je rozdeleny do troch casti. Cez interactive (startupy) tam nie su hudobnici ani reziseri. To, ze tam bol Spurlock bolo preto, ze tam bolo Hulu (tiez vlastne len nedavno startup). Co sa tyka mojich poznamok nezabudaj, ze som ich pisal na mobile.

  6. Nestastnyzemepan [ Piatok 23.3.2012, 03:00 ]

    je pravda ze aj mne toto konkretne pride hnusne, ale hovoris ze pomoct 5 ludom je uspech, zarobit na 5 milionoch ludi je nic. Ide skor o to, co bude "koncovy produkt". Ak niekto chce zarabat love na picovinach, ale potom tie peniaze minie aj na nejake vznesene ucely (okrem toho ze si kupi Porsche :)), tak to je myslim si v poriadku. Je potrebne sa vzdy divat na celkovy obraz a vsetky okolnosti. Ale aj tak som rad, ze som vyrastal v casoch kedy pri aplikacii nebolo dolezite ake buzzwords su s nou spojene, ale to co robi.

  7. Alef [ Piatok 23.3.2012, 08:16 ]

    Dakujem za clanok a uplne sa stotoznujem. Citil som sa na ticku ked som tie zapisky cital. $ $ a len $. Cakam kedy to cele o5 splasne.

  8. mhrescak [ Piatok 23.3.2012, 08:38 ]

    Cely den mam toto otvorene a hovorim si napisem nenapisem... Ale mozno sa niekto prepracuje az sem dole tak reku napisem, lebo mi tieto nazory riadne lezu na nervy.

    Ako uz Rasto napisal, vidis to strasne ciernobielo. Rasto to sice ciernobielo nevidi, ale okrem jeho zaluby trochu veci prehanat zjavne vela casu na napisanie vsetkeho sedeho medzi tym nemal.

    Co sa mi nepaci:

    1) Peniaze nie su dolezite: ci sa ti to paci alebo nie, clovek musi na konci dna mat za co kupit nejake to jedlo do ust. Kedze jedlo sa nepovaluje len tak hoci kde, stoji peniaze. Tieto peniaze ti tiez nikto neda len tak, takze co? Velka zivotna pravda: Clovek potrebuje k zivotu peniaze.

    2) Mat 5 milionov uzivatelov nie je uspech: Myslis ze 5 milionov ludi sa prihlasi do tvojej sluzby lebo im niekto povie "aha tuna som videl taku vec, vobec mi to nepomohlo, ale chlapec vraj chce vela penazi tak sa tam prihlas aj ty?" KAZDY JEDEN STARTUP ktory ma 5 milionov uzivatelov znamena ze PIATIM MILIONOM LUDI vyriesil nejaky problem alebo im v niecom pomohol, alebo im prinasa do zivota radost. Chces mi povedat ze to nie je uspech?

    3) Absolutizmus typu "v konecnom zuctovani nebude znamenat nic" Povedz mi, co je to konecne zuctovanie a kedy pride. To akoze na konci sveta pride Astar z nebies a povie KLOUTU ze Ty si bol zly, a wikipedii ze Ty si bola dobra?

    Podnikatelia su vselijaki, vsade na svete. Niektori maju restauraciu, internetove knihkupectvo, onkologicku nemocnicu pre deti alebo free encyklopediu. Niektori robia internetove knihkupectvo z radosti, niektori onkologicku nemocnicu pre peniaze. Niektori MILUJU peniaze, niektori ich nenavidia, niektori robia to co robia lebo ich kurevsky bavi budovat nove veci. A tych poslednych je v Silicon Valley najviac, preto som tu.

    Fnukanie a lamentovanie nikomu nepomaha, rovnako ako bullshitovanie a prehananie. Tolko roboty sa mohlo spravit. A peknych veci.

  9. M. Majernik [ Piatok 23.3.2012, 09:13 ]

    Kady konzum (aj pop music) ma svojho anarchistu ktory hlasa ze hodnoty su zhinte, ze ciele su zvrhle a ze mainstream je naivny, ktory ma pocit ze "do toho sveta nepatri"...

    Paradoxom je, ze ak to takyto spevacisko spravne nacasuje, zarobi z nich na zaklade svojej anarchie najviac...- a vytvori tym novy ideologicky mainstream (- pekny priklad boli modernisti a postmodernisti v malbe, Elvis v hudbe - ktory tiez boli najprv radikalnou alternativou a neskor skoncili v principe presne tam kde "nechceli" - v mainstreame).

    Moja pointa je, ze veci ako generovanie a zabudanie buzzwords, dominancia jedneho point of view (ci hodnot) nad inymi a preferovanie urciteho typu startupov investormi nie je nic nove, nic zvlastne a prave naopak, povedal by som, ze prave schopnost komunity definovat čo je prave teraz "in" je hnacim motorom pokroku, pretoze na zaklade toho sa da identifikovat co je dnes "out" a mohlo byt in zajtra...

  10. aokruhlica [ Piatok 23.3.2012, 09:18 ]

    S Rastom v podstate suhlasim, sam som si toto uvedomil asi rok dozadu... zmenit to nezmenis, ale demaskovat to treba. Ale vsetko ma svoje plusy aj minusy a ked si porovnas startup ekosystem a pracu 9-5 v dakej IBMke, tak urcite ti startup dava viac sanci sa realizovat a pripadne zabavit...

    mhrescak: Aky problem teda vyriesil 5mil. uzivatelom KLOUT? Lebo mne to pride ako obycajna masirka ega. Ja sa snazim rozlisovat dva typy problemov... take, co ludi niekam posuvaju a take, ktore vznikaju z pasie, komplexov alebo nenazranosti :)

    Realne, je tu este stale strasne vela priestoru na to, aby vznikali naozaj uzitocne projekty, s naozaj pridanou hodnotou (a nie len fest picoviny), len na to treba mat viac ako dva zavity v hlave a mozno aj trocha odbornosti... lenze ako Rasto povedal, zial o tom to nie je.

    Asi najvystiznejsie prirovnanie, ktore mi ostane dlho v hlave je startupy k hitparadam. Skutocne, (pre mna subjektivne) najlepsia hudba nie je ani zdaleka tak popularna, ani docenena ako rozne RnB capoviny.

  11. Tomas Abaffy [ Piatok 23.3.2012, 09:27 ]

    Asi prvy clanok o startupoch, ktory som docital do konca a s ktorym suhlasim. A toto je len spicka ladovca:(

  12. Richard Voda [ Piatok 23.3.2012, 12:20 ]

    Super je ze kazdy sa moze rozhodnut na svojom postoji s bullshitom, bez bullshitu, s lutostou a smutkom alebo s optimizmom a nadhladom a to je parada. Na konci ale rozhodne zakaznik, podla toho ci sa mu zda vyhodne vymenit peniaze+cas+enegiu za benefity co ponuka produkt. Mne sa osobne paci nemecky dlhodoby pristup bez tych buzzov..

  13. 81403 (blade) [ Piatok 23.3.2012, 13:59 ]

    mhrescak:
    1) jasné, peniaze sú dôležité na prežitie, duchovne ťa zrovna neobohatia a to bolo pointou

    2) dosť veľa služieb je založených na tom, že zneužívajú v ľuďoch tendenciu radšej konzumovať ľahko dostupné a prázdne blbiny namiesto toho, aby vyvinuli viac námahy a zaoberali sa niečím ťažšie stráviteľným, ale obohacujúcim.
    9gag je prvý prípad, Wikipédia druhý. Vďaka prvej skupine majú ľudia stále menší attention span a bojím sa kam to až dospeje.
    Alebo zneužívajú komplexy ľudí, presne ako hovorí "aokruhlica" (klout).

    3) Konečné zúčtovanie = keď budeš starší a zamyslíš sa ako si využil svoj život, či budeš so sebou spokojný. Ak len odrbeš masy, moc veľké uspokojenie to asi nebude. Jedine že by si naškrabané peniaze minul na niečo hodnotné. Ale úprimne, koľko ľudí to spraví?

  14. mhrescak [ Sobota 24.3.2012, 05:50 ]

    blade:

    2) Hovoris to ako keby malo 90% obyvatelstva niekde hlboko zakorenenu nekonecnu zvedavost po novych veciach a viacvrstvovych interpretacnych hlbkach - nie je to tak. Zneuzivaju komplexy ludi? V tom pripade potraviny hnusne zneuzivaju moju potrebu jest tym ze odo mna za jedlo chcu peniaze.

    3) hlavne - kto z nas vie v kolkych percentach svojho zivota je aby bol cas na to "konecne zuctovanie"? Clovek je presne taky aky je kazdy jeho den a je len na jeho svedomi co s tym dnom spravi. A este raz zvyraznujem - keby sa dalo odrbat masy a neponuknut im za to nic co a)potrebuju b)zlepsuje a ulahcuje im zivot c)zabavi ich tak by sme boli vsetci milardari.

  15. Jan Palencar [ Pondelok 26.3.2012, 07:09 ]

    Dobry clanok. Dakujem.

    Co riesis? Ved si chod svoje. A chod prikladom.

  16. Mejmo [ Pondelok 26.3.2012, 09:21 ]

    Ja to beriem tak, startup ked ti vyjde, ziskas peniaze. Ak si ten clovek, co potrebuje mat nieco za sebou, na co by bol hrdy, tak si to mozes riesit potom, ked budes za zenitom. Menej stresu, ziaden tlak, vtedy vznikaju ovela kreativnejsie projekty. Lepsie makat na projekte vo svojom dome, ako na intraku 3 roky s treskou a rozkami.

  17. vajcovy chleba [ Nedeľa 28.10.2012, 12:56 ]

    mhrescak, mejmo a pod.... nic proti vam chlapci, ale to je tak signifikantny pohlad na svet, cez oci chlapcata z vychodneho slovenska ktoreho ine ako plny bachor nezaujima. Skuste obcas pochopit aj druhu stranu.

ku každému komentáru sa v databáze ukladá iba meno, text a dátum, iba za účelom zobrazenia pod článkom
neukladá sa email, IP adresa ani informácie o prehliadači a údaje sa nepoužívajú na reklamu, newsletter, na žiadnu ekonomickú aktivitu, nikam sa neposielajú, sú v databáze len aby sa mohli zobraziť pod článkom