SXSW a Silicon Valley, smutno je mi z vás

napísal , 22 Mar 2012 [ thoughts / ideas ]

Čítam si zápisky zo SXSW a Silicon Valley a hovorím si džízs, dúfam, že sa to dá aj inak. Že toto nie je to, o čom všetci snívate. Že toto nie je to, o čom sníva chlapec, čo spravil "Dostaňte ma do Silicon Valley" stránku.

"Ak startup nema v popise medzi prvymi slovami mobile, nikoho nezaujima. Ak vsak ma social, vsetkych odpudzuje"

Hňeď prvá veta a už je to na facku.

Predpokladám, že pár mesiacov dozadu nikoho nezaujímal, ak tam nemal 'social'. A to aktuálne 'mobile' bude pozajtra rovnako pasé. Fráza nahradená frázou a takto donekonečna. Žiadna nemá váhu. Ak sú všetky zameniteľné a za týždeň zamenené budú, sú zbytočné.

"Vas projekt musi mat potencial byt za par rokov predatelny za minimalne 10-tky milionov dolarov, ale najlepsie za 100m. To su tu startupy." ... "Ak nemate aspon 20% rast mesacne, ste nezaujimavi."

Nikoho vlastne nezaujíma čo robíte, ak mu zarobíte. Veľa.

"Gamification je povazovany za cervenu zastavu. Pomaly sa potlaca gamification a nahradza sa geoknowledge informaciami. Viral, social, web je out."

A čo je in? Wait, nič mi nehovor.

Všetky tieto buzzwords sú nahraditeľné a nahradené budú. Nemajú žiaden reálny dopad na produkt, nehovoria nič o jeho kvalite a teda by nikoho nemali zaujímať. "Aká návnada funguje na investorov tento týždeň?" To je celé..

Ak zaznie vo vasom pitchy meno firmy, ktore ludia poznaju, okamzite vam venuju pozornost. Nas claim: “We are Google for movie entertainment” vzdy pritiahne pozornost okoloiducich.

"You need to bullshit your eyes out here: "I'm the best designer from Russia" -> translates into -> "My add campain has been the biggest one in Moscow for a month by accident". "

Všade sa prikrášľuje alebo rovno klame, všetci si to uvedomujú a napriek tomu tancujú do rytmu. Teda dúfajme, že si to uvedomujú..

// Toto nie je v žiadnom prípade myslené ako útok na autorov článkov. Je to len moje rozčarovanie z toho, ako funguje ten "veľký startup svet".

Áno, určite tam stretnete kopu inšpiratívnych ľudí a veľa sa naučíte. A áno, Slovensko je na míle vzdialené od "skutočného" internetového biznisu, ale tá faloš smrdí až sem.

Všetci sa sťažujeme na program televízie, na sračky, ktoré hrajú v rádiách. Žiadna hĺbka, žiadna pointa. Len dostať produkt pred čo najviac hláv a potom prehadzovať bankovky vidlami. Toto je to isté, len s kusmi kódu namiesto repetetívnej melódie. Iba ďalší popularity contest. Miss Universe, len s APIčkami namiesto promenády v plavkách. Aj keď v tej sa účinkujúci aspoň za nič neskrývajú..

Áno, čas od času sa objaví projekt, ktorý zmení svet k lepšiemu a všetkých nás niekam posunie. Ale väčšina? Hodiť zopár zabehnutých firiem do mixéra, natlačiť správne kaleráby do správnych hláv a dúfať. Žiaden cieľ, okrem finančného.

Asi som naivný, ale rád by som dúfal, že skutočne dobré veci, ktoré ľudia naozaj potrebujú, na povrch skôr či neskôr vyplávajú aj bez tejto trápnej maškarády a ohadzovania sa saklami peňazí. A možno som bol naivný, keď som tento startup biznis považoval za niečo čistejšie a lepšie ako nejakú pop-music hitparádu. Ale sme to isté, len s Pinterestom namiesto Rihanny.

angel

"If nothing we do matters, then all that matters is what we do." ako povedal ozubený filozof Angel z rovnomenného seriálu. Náš život je absurdný a nemá zmysel okrem toho, ktorý mu dáme sami. A dať si za zmysel hrabanie zlaťákov je smutné. Za chvíľu sme všetci preč a že sme svojho času mali viac harabúrd ako sused bude všetkým u prdele.

Ak sa ťa na konci tohto celého niekto spýta čo si dosiahol, budeš spokojný s odpoveďou "Viac peňazí!!" ? Snáď nie. "Dokázal som pár rokov z ľudí žmýchať lóve zo stránky, ktorej meno si už nepamätám. Čo robila? Oh, who gives a shit." To nestačí. To nemôže stačiť.

Finančné hľadisko nemôže byť jediné merítko úspechu. Úspech nemá nič spoločné s popularitou, s rozšírenosťou. Skutočne pomôcť 5tim ľudom je úspech, dostať 5 miliónov ľudí na stránku ktorú nikto nechce, úspech nie je. Klout je populárny, ale v pomyselnom konečnom zúčtovaní nebude znamenať ani prd. Spraviť niečo kurevsky dobré je úspech. A ak za to neskôr prídu nejaké peniaze, je to príjemný bonus.

Je to naivné a je to na smiech a v žiadnej 'Pro at capitalism!' príručke to nebude, ale je to tak lepšie, ako to čo máme teraz: dobré promo > dobrý produkt.

Smutno mi je.

A keď už tu plačem - môžeme prestať všetko označnovať za startup? Rozumiem, že ako Slováci sme o tom dlhé roky ani nechyrovali a teraz sme všetci natešení, že už aj my patríme do klubu, ale v poslednej dobe ľudia startupom volajú všetko, čo z nich vypadne - od rannej stolice, cez internetovú galériu po čističku odpadovej vody. Týmto tempom to slovo kompletne stratí svoj význam ešte skôr, ako nejaký poriadny stihneme vyprodukovať.

Smutno mi je.
Ale neviem, možno je všetko v poriadku.
Možno len do tohto sveta jednoducho nepatrím.

Možno mi je smutno, že Morgan Spurlock je v záplave pre mňa bezvýznamných mien obchodníkov označovaný len ako "chlapik zo Supersize me".

Možno mi je smutno, že na SXSW - konferencii plnej režisérov, komikov a hudobníkov* - človek radšej rozdáva vizitky a zbiera reklamné igelitky.


"jebem repy, iba zapeňáze, iba zapeňáze" - Patrik V.

A je mi jasné, že nie všetci to robia len pre peniaze.
Ale tých druhých je viac, než by bolo pekné.


* teda ľudí, ktorých tvorba bude mať význam a bude pomáhať dávno po tom, čo posledný človek zabudne na 4square

napísal , 22 Mar 2012

17 komentárov

komentuj ku každému komentáru sa v databáze ukladá iba meno, text a dátum, iba za účelom zobrazenia pod článkom
neukladá sa email, IP adresa ani informácie o prehliadači a údaje sa nepoužívajú na reklamu, newsletter, na žiadnu ekonomickú aktivitu, nikam sa neposielajú, sú v databáze len aby sa mohli zobraziť pod článkom

Archivovaný archív je bez komentárov. Radšej.