Podnikateľský príspevok

napísal , 13 Jun 2012 [ thoughts / ideas ]

Predpokladám, že mnohí z tamojších čitateľov a pozeračov sú študenti, ktorí po škole plánujú pracovať ako dizajnéri alebo programátori. Možno budete podnikať a možno - kvôli momentálnej ekonomickej situácií a iným veciam, ktorým nerozumiem - budete nútení podnikať. S výnimkou veľkých spoločností totiž väčšina firiem nechce brať zamestnancov a radšej spolupracuje so živnostníkmi.

Preto by vás mohla zaujímať otázka podnikateľského príspevku, alebo ako tomu hovorí štát, ktorý sa chystáte "žmýchať" - príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť.

V skratke dostanete peniaze od štátu a môžete ich použiť na podnikanie. V neskratke to samozrejme nie je tak priamočiare a jednoduché, existuje množstvo obmedzení komplikácií a na každom rohu vám niekto hádže klacky po nohy. Ale dajeme tomu, že do toho pôjdete tak či tak. Čo teda treba spraviť, aby vás štát zasponzoroval a koľko vlastne dostanete?

Takže.. peňáze. Koľko? To záleží od miery nezamestnanosti v okrese (kraji? obvode? uh..) v ktorom o príspevok žiadate. V Nitre je to 2 647,73€ v Bratislave menej a všade inde viac. Toto číslo sa navyše každý rok mení, minulý rok to bolo tak o stovku menej. Tak a teraz treba zhodnotiť, či vám toto číslo stojí za martýrium, ktoré budem ďalej v článku popisovať.

Tak zhodnoťte a ideme na to.

V prvom rade - toto nebude kompletný zoznam všetkých predpokladov, ktoré musíte spĺňať. Tie sa líšia od úradu k úradu a určite si to nájdete niekde na stránke toho, pod ktorý spadáte. Keď hovorím úrad, myslím Úrad práce sociálnych vecí a rodiny. V tomto článku budem popisovať moje skúsenosti a tie sa týkajú úradu v Nitre. Ale zrejme je to všade podobné.

Úrad práce

Základný predpoklad k získaniu príspevku je byť evidovaný na úrade práce ako nezamestnaný aspoň 3 mesiace. Byť evidovaný znamená, že si hľadáte prácu a na úrad to chodíte raz alebo dva krát do mesiaca dokázať. Stačí im tam priniesť email so žiadosťou o prijatie do zamestnania, na ktorý dokonca ani nepotrebujete odpoveď. Len odoslať email, vytlačiť a ukázať a opakovať minimálne 3 mesiace.

V procese toho môžete zažiadať o príspevok - následne budete zaradení na listinu čakateľov o príspevok. Keď sa konečne dostanete na rad, budete prihlásení na sériu školení pre začínajúcich podnikateľov. Tieto školenia prebiehajú len pár krát do roka a čím vyššie ste na zozname, tým skôr sa nejaké dostanete. Toto čakanie môže trvať 2 týždne, 2 mesiace alebo pol roka. U mňa to bolo niekde okolo toho pol roka ;)

WARNING: za celý tento čas stále navštevujete tety na úrade práce a chválite sa mailami. Good times. Počas toho vás úrad môže čas od času poslať na nejakú job-search konferenciu alebo prednášku a čokoľvek iné, čo si vymyslia. Teoreticky ale stačí sa tam len ukázať, nájsť niekoho, kto potvrdí papier, že ste tam boli a makať preč.

Pre istotu ešte raz: na úrade práce ste sa prihlásili ako čakatelia na podnikateľský príspevok, čiže chcete podnikať a úrad vie, že si nehľadáte prácu, pretože chcete podnikať. Napriek tomu od vás vyžaduje, aby ste každý mesiac nosili potvrdenie, že si hľadáte prácu.

Školenie

Dajme tomu, že vydržíte a dostanete sa na školenie. To už pomaličky začínate akumulovať štós papierov, na vrchu ktorého je "Dohoda o poskytnutí vzdelávacej aktivity." Hovorme tomu ale školenie, pretože to je kratšie. Nie, hovorme tomu kurz, to je ešte kratšie.

Kurz trvá (aspoň tu) 3x8 hodín. 24 hodín rozdelených na 3 dni.

Cieľom je získať Osvedčenie o absolvovaní kurzu a vypracovať podnikateľský zámer. Osvedčenie je niečo ako diplom, zámer je niečo ako 10 stranový dokument plný bolesti. Oba je potrebné priložiť k žiadosti o príspevok.

Kurz nie je organizovaný úradom práce, ale externou firmou. Kurz je zdarma, ale firma ponúka tzv "produkt". Stojí 50€, za ktoré vám vypracujú pomôžu s vypracovaním podnikateľského zámeru.

Podnikateľský zámer je dokument, ktorý na konci procesu pôjde pred komisiu. Tá ho musí schváliť a tým zhodnotiť, že vaše podnikanie má perspektívu a že bude efektívne a iné dôležito znejúce slová. Hlavná časť kurzu spočíva v tom, aby ste spoločnými silami dostali zámer do formy, ktorá je akceptovateľná komisiou.

Oh a ešte je tam aj malá príprava na test.
Áno, pred komisiou je test. Hovoril som, že to nebude len tak ;)

Ten by vás však strašiť nemal. Je to tak 20 otázok týkajúcich sa základov podnikania a náležitostí potrebných k udeleniu a použitiu podnikateľského príspevku. Je podávaný formou "vyber správnu odpoveď", vždy je jedna správna a väčšinou sa dá ako tak logicky odvodiť. Na kopu otázok padne odpoveď počas konverzácie prebiehajúcej v rámci kurzu.

Podnikateľský zámer

Podstatná časť kurzu sa venuje zámeru. Venuje sa tiež nejakým základom podnikania a marketingu a podobne, to však miestami riadne testuje nervy. Začínajúcich podnikateľov totiž učia štýlom "jasné, posielajte nevyžiadanú poštu, šak jak inak sa o vás dozvedia?!" alebo "produkt stojí 120€, ale je človek je schopný dať 190€. ako správny podnikateľ, akú dáte cenu? 195!" alebo "idete a idete a točíte a žmýchate a keď sa prestane dať, zakopete to do zeme, začnete iné a točíte znova!!"

Business, people. It's why we can't have nice things.

Neviem jak ste na tom vy, ja som škrípal zubami. Ale dajme tomu. Okrem toho si vypočujete kopu historiek o tom, čo sa kto snažil kúpiť za príspevok a či mu to prešlo a či nie. To môže byť zaujímavé, ale väčšina z toho sa väčšiny nebude vôbec týkať. Príspevok totiž nemôžete použiť len tak hala bala, sú tam limity. K tým za chvíľu. Poďme na ten zámer.

"Rozsah podnikateľského zámeru je minimálne 5 strán." Dávať limity na minimálny počet strán čohokoľvek, je jeden z horších konceptov, ktoré človek vymyslel. Neviem ktorý človek to bol, ale hovorme mu Hitler. Takže o čom budeme písať, aby sme naplnili Hitlerovo minimum?

Obsah podnikateľského zámeru:

  • údaje o žiadateľovi
  • charakteristika zámeru
  • postup realizácie zámeru
  • miesto realizácie zámeru
  • marketingové informácie
  • slabé a silné stránky zámeru
  • finančná prognáza
  • doplňujúce informácie
  • kalkulácia predpokladaných nákladov

Všetky majú pododrážky, ale tak hlbko nejdem. V podstate ide o rozpis toho, čo presne chcete robiť a prečo si myslíte, že vám to vyjde. Od toho sú tam tie silné a slabé stránky a finančné prognózy atď.. takže ak vám vypracovávanie SWOT analýzy nešmakuje, odporúčam tých 50€ zaplatiť a budete to mať o kus ľahšie.

Aby som nekrivdil organizátorom školenia - majú ich už pár za sebou a vedia poradiť, čo v zámere má a čo nemá byť a ako má vyzerať. Vedia poradiť, sú ochotní poradiť a konverzácia ohľadom špecifík zámeru tvorí značnú časť kurzu. A najčastejšie sa kecá o tom, čo a ako a prečo sa dá či nedá za príspevok kúpiť.

Čo sa dá za príspevok kúpiť

Na začiatku celého procesu som naivne predpokladal, že absolvujem prípravu, dostanem peniaze a môžem ich používať ako uznám za vhodné. Nope. V prvom rade:

Príspevok je možné používať len na veci priamo súvisiace s výkonom podnikania.

Priamo súvisiace. Napríklad živnostník v oblasti kladivového búrania priamo pracuje s búracím kladivom. Môže si ho teda kúpiť. K tomu aby ho mohol použiť sa musí na miesto búrania dostaviť. K tomu potrebuje auto a benzín. Tieto veci síce s výkonom činnosti súvisia, ale nie priamo. Takže na ne príspevok použiť nesmie.

Rovnako príspevok nie je možné používať na akékoľvek príslušenstvo (aj keď možno existujú výnimky), prípadne na produkty, ktoré budete predávať, ak zakladáte obchod.

Taktiež si nemôžete kúpiť 3 búracie kladivá aj keď viete, že životnosť jedného je možno mesiac. Môžete si kúpiť 3 kladivá, ak búrate rôzne steny a potrebujete rôzne kladivá. Vtedy môžete rozpísať aké presne kladivá potrebujete a uviesť ich ako 3 rôzne položky.

Ku každej položke uvádzate rozpis, na čo bude použitá a cenu.

Čiže dopredu musíte vedieť čo presne si plánujete kúpiť a za koľko.

K cene existujú limity. Limit na jednu hmotnú vec je 1700€. Limit na kus softvéru je 2400€. Dokopy máte k dispozícii 2 647,73€, do nich si rozpíšete čo všetko potrebujete, avšak so zreteľom na limity 1700€ pre jednu hmotnú vec a 2400€ pre SW.

Myslím, že nie je možné vyžiadať si od štátu menej. Ak chcete menej ako vám je "ponúkané", je predpoklad, že príspevok nepotrebujete.

Mali by ste uviesť všetky veci, ktoré potrebujete na rozbehnutie biznisu. To znamená, že vaša žiadosť môže prekračovať tých 2 647,73€. Je totiž vysoko nepravdepodobné, že všetko čo k podnikaniu potrebujete, sa zmestí presne do toho limitu;)

Limit by však nemal byť prekročený príliš, pretože ak potrebujete viac, vaše obraty sa zrejme budú pohybovať v takých rovinách, že príspevok nepotrebujete.

A znova, to číslo platí pre Nitru a okolie. Líši sa od úradu k úradu. A nie je to jediná vec, čo sa líši - v Nitre sa napríklad dajú z príspevku hradiť odvody do zdravotnej poisťovne.

Taktiež, ak si napíšete búracie kladivo za 800€, teoreticky je možné kúpiť kladivo za 950€, ak si zvyšných 150€ doplatíte z vlastných peňazí. Na iných úradoch je buď limit (nesmie byť drahšie o viac ako 15% uvedenej ceny) alebo to nie je možné vôbec.

Na oplátku máte v Nitre väčšiu pravdepodobnosť, že budete kontrolovaní. Každý úrad má limit, dokedy si musíte veci zakúpiť. V Nitre je to rok, v Bratislave myslím pol roka. Aspoň tak to bolo v dobe písania článku. Po tejto dobe (a možno aj v jej priebehu?) k vám môže prísť kontrola, ktorá bude overovať čo ste si kúpili, či ste neprekročili cenu, či ju naozaj vlastníte a používate, či sa zhodujú výrobné čísla s tým, čo máte na faktúre a tak vôbec. Znie to vcelku dôkladne.

POZOR: ďalší dôležitý poznatok je, že veci zakúpené z príspevku sa musia presne týkať živnosti, na ktorú žiadate príspevok.

To môže znieť samozrejme, avšak moje podnikanie sa skladá z 9 rôznych živností. Ak chcete robiť s počítačmi, je to jedna živnosť, ak s videom, je to druhá, ak chcete mimoškolsky vdzelávať, ďalšia, pracovať s reklamou, ďalšia.. moja podnikateľská činnosť sa skladá z 9 živností, príspevok sa však musí týkať iba jednej z nich.

Výnimkou sú možno fotografické služby a služby spojené s produkciou videa, ktoré sa dajú spojiť do jednej živnosti. Teoreticky.

Počítače a notebooky

Ok, takže máme celkový limit na výšku príspevku, máme limit na hmotnú vec (1700€) a máme limit na softvér (2400€) a vieme, čo potrebujeme, tak si ideme na to.. but wait! Shocking twist!

Je tu výnimka. Zaujímavá najmä pre nás, čo veci s displejom oslovujeme krstný menom;) Notebooky a počítače.

Cena notebooku nesmie prekročiť 589€
Cena stolného počítača nesmie prekročiť 627€

A to bez akýchkoľvek  periférií a vrátane operačného systému. Všetky ceny (v celom článku) sú uvedené s DPH. Všetko sa nakupuje s DPH.

Dôvod na tento limit je pravdepodobne ten, že každý, nech už podniká v čomkoľvek, potrebuje počítač. Aj murár potrebujete počítač, aby si mohol viesť administratívu a kontrolovať emaily. Limit je nastavený pre ľudí, ktorí potrebujú počítač vyložene len na administratívne účely, ktoré sa netýkajú priamo vykonávanej činnosti.

Čo však znevýhodňuje nás, pre ktorých je počítač jadrom podnikania. Ja ako programátor a človek pracujúci s videom, potrebujem trocha inú mašinu. Pre mňa je počítač primárny nástroj podnikania. Ale kým taký stavbár si môže kúpiť búracie kladivo za (teoreticky) 1700€ alebo fotograf si môže kúpiť foťák za (teoreticky) 1700€, je si môžem počítač (nástroj pre mňa rovnako nevyhnutný ako fotoaparát pre fotografa) kúpiť za plus mínus 600€.

Dá sa tomu však pomôcť. Je možné napísať a k podnikateľskému zámeru priložiť "Žiadosť o výnimku k počítaču / notebooku," ktorá bude obsahovať:

  • popis činnosti, ktorú vykonávate
  • odôvodnenie, prečo potrebujete drahší stroj
  • cenovú ponuku, ktorá bude obsahovať jeho názov, cenu a parametre
  • ďalšie 3 iné cenové ponuky (na ten istý, prípadne ekvivalentné stoje)

Zamietnutie položiek, vrátanie peňazí

Tam kúsok vyššie som pri foťákoch a kladivách písal teoreticky 1700€, pretože vami zvolené položky nemusia byť všetky schválené komisiou. Niektoré môžu byť zamietnuté "z princípu", u iných sa nemusí pozdávať cena - komisia zhodnotí, že sa by dal zaobstarať aj lacnejší nástroj spĺňajúci vaše kritériá a položka bude zamietnutá.

Ak tomu rozumiem správne, vy si zvolíte cenu, za ktorú niečo chcete kúpiť a buď vám to prejde a dostane koľko ste zažiadali alebo neprejde a nedostanete vôbec nič. Ale týmto si nie som istý.

Taktiež mám dojem, že dostanete všetky peniaze (aj v prípade že komisia vyškrtne väčšinu položiek) a tie, ktoré nevyužijete, musíte vrátiť. Rovnako ako nestihne použiť všetky peniaze na to, čo ste si napísali, musíte zvyšné vrátiť. A tiež ak kúpite niečo lacnejšie ako ste si napísali, zostatok na konci musíte vrátiť.

Čo sa týka položiek zamietnutých takpovediac "z princípu" (moje slová) - treba sa snažiť zamedziť akejkoľvek duplicite. Nejde len o 3 rovnaké kladivá. Je napríklad vysoko nepravdepodobné, že vám prejde naraz kúpiť notebook aj monitor. Pretože aj oba majú obrazovku. I guess. Dokonca možno aj počítač a monitor, pretože mám dojem, že monitor musí spadať do limitu počítača.

Tiež je nepravdepodobné, že sa vám podarí kúpiť naraz notebook a tablet. Ten je totiž braný ako ekvivalent - teoreticky je tablet malý počítač a teda teoreticky je možné na oboch robiť to isté a teda teoreticky sa jedná o duplicitu.

Samozrejme všetko záleží od komisie a od toho, ako si to viete obhájiť. Ale šance na úspech v spomínaných prípadoch vraj nie sú veľké.

POZOR: extrémne dôležité je však to, že po obdržaní príspevku musíte so vydržať podnikať 2 roky, inak musíte všetky peniaze vrátiť!

Živnostenské a iné úrady

V rámci celého tohto procesu samozrejme celý čas statočne rozdávate podpisy a zbierate papiere. Zopár ich bude aj zo živnostenského úradu.

V Nitre je potrebné si medzi absolvovaním školenia a komisiou založiť živnosť. Inde možno stačí ju založiť až po absolvovaní komisie.

Ako som už povedal, vaše podnikanie sa zrejme bude skladať z viacerých živností, takže je dobré prelistovať si dokumenty priložené k tejto stránke prípadne behnúť na obchodný register alebo živnostenský register, vyhľadať si firmy kolegov a kamarátov a skopčiť čo tam majú oni:)

Živnosti sa v skratke delia na:

  • remeselné - potrebujete nejaké osvedčenie, napríklad strojár potrebuje diplom, že vychodil akúkoľvek strojársku školu
  • viazané - napríklad prekladateľstvo(?), potrebujete konkrétne osvedčenie, certifikát
  • voľné - všetky ostatné, potrebujete občiansky preukaz:)

Za každú voľnú sa platí 5€ kolok, za každý remeselnú a viazanú tuším 15€ (nie som si istý, ja mám všetko voľné). Kolky kúpite na pošte. Ak by ste mali napríklad 9 živností, poviete na pošte že chcete kolky v hodnote 45€.

A potom ešte jeden v hodnote 3€, pretože ho budete potrebovať na "výpis zo živnostenského registra", ktorý potrebujete zaniesť na úrad práce.

Vybaviť všetky papiere živnostenskému trvá 3 - 5 dní. Tie papiere budete musieť odovzdať na úrade pred tým, ako pôjdete na komisiu. Tak pozor, aby ste to stihli.

Vaša živnosť potrebujete miesto podnikania. Ak nepotrebujete prevádzkareň (obchod, dielňa), zrejme uvediete ako miesto podnikania vaše trvalé bydlisko. Ak však chcete uviesť niečo iné, potrebujete kópiu zmluvy vlastníka objektu a jeho povolenie k tomu, aby ste na mieste mohli podnikať.

Pokiaľ viem, na toto povolenie neexistuje vzor, takže si ho musíte napísať sami. Ide o to, aby tam bolo napísané, že vlastníci udeľujú firme bla bla dríst, s.r.o. povolenie podnikať na adrese tej a tej. A dole podpisy vlastníkov.

Toto je budete musieť spraviť tak či tak, pretože aj v prípade že živnostenský úrad to žiadať nebude, úrad práce to potrebuje.

Banka

Bankový účet je ďalšia vec, ktorú budete potrebovať. To asi aj máte, ale odporúča sa založiť separátny účet pre podnikateľské účely. Je to účet, na ktorý vám bude zaslaný aj podnikateľský príspevok a pohyby s ním treba pozorne sledovať. A je dobré, aby sa nemiešali s vašimi osobnými výdajmi.

Banky ponúkajú okrem obyčajných aj tzv. podnikateľské účty. Tie majú zvyčajne vyššie poplatky, ale zo zákona nepotrebujete pre živnostenskú činnosť viesť podnikateľský účet. Osobný stačí.

Zhrnutie dokumentov

Ok, už sa blížime ku koncu. Všetko sme absolvovali, papierov máme nemálo (ja som mal pred odovzdaním celý stôl nimi zahádzaný a môj stôl nie je malý) a tieto potrebujeme odovzdať na úrade práce:

  • živnostenské osvedčenie (kópia) trvá 3 - 5 dní
  • výpis zo živnostenského registra (originál) treba 3€ kolok
  • nájomná zmluva alebo zmluva o zmluve alebo kópia vlastníckeho listu + súhlas vlastníkov
  • kópia zmluvy z banky
  • podnikateľský zámer x 2
  • osvedčenie o absolvovaní prípravy - to je ten kurz, školenie
  • žiadosť o príspevok - táto musí byť potvrdená tetou, ku ktorej chodíte preukazovať, že si hľadáte prácu (to ste mimochodom stále neprestali, počas celého tohto procesu stále preukazujete)
  • štatistický výkaz - ten si vypýtate od hore spomínanej tety

Obhajoba

Pred obhajobou samotného zámeru je na programe test - 20 otázok týkajúcich sa podnikania, prípadne podmienok udelenia príspevku. Veci na štýl "Voľná živnosť je: " alebo "Živnostník môže pozastaviť živnosť na dobu: " na ktoré sa odpovedá výberom z 3 možností. Všetky otázky by mali byť prebrané počas kurzu. Je dosť možné, že na kurze dostanete "na precvičenie" presne tie isté otázky, ktoré budú na teste.

Každopádne počas testu prebiehala voľná diskusia, všetky papiere z prípravy rozložené na stole, takže pohodička.

Obhajoba pripomína skúšky na výške, v zmysle, že všetci čakáte nastúpení pred miestnosťou, do ktorej vás po jednom púšťajú na spoveď. Tá moja prebiehala bez problémov, netreba mať pripravený žiaden monológ ani nič. Podnikateľský zámer obsahuje položky typu "finančná prognóza" alebo "SWOT analýza", ktoré nikoho nezaujímali, zreteľ je kladený na predmety, ktoré si chcete kúpiť z príspevku.

Komisia nijak netýrala, boli to 3 ľudia, ktorí sa viac menej so záujmom vypytovali na to, čo vlastne chcete robiť a na čo sa všetky tie veci čo chcete používajú. Ja som bol špecifická situácia z toho pohľadu, že som mal napísaný notebook za 1500€, namiesto maximálnych 589€. Okrem zámeru a dokumentov okolo som mal priloženú žiadosť o výnimku k notebooku. Komisia povedala "Čítali sme vašu žiadosť, ale povedzte vlastnými slovami, prečo potrebujete tak výkonný počítač." Tak som porozprával čo to o náročnosti softvéru používaného k tvorbe videa, zhodnotili, že viem o čom hovorím a nemali žiadne námietky.

Celkovo mali ľudský a fajn prístup, presný opak toho, čo hovorili na príprave. Tam do nás hustili, aby sme mali ku všetkému papiere - pozháňané cenové ponuky, aby sme vedeli dokázať, že sme si ceny predmetov nevycucali z prsta. Zmluvy o budúcich zmluvách s klientmi, aby sme vedeli dokázať, že naše podnikanie má perspektívu atď. V skutočnosti sa ma len spýtali, či mám v odbore skúsenosti a či mám pre koho pracovať. Povedal som "áno" a vymenoval niekoľko firiem, s ktorými som doteraz spolupracoval a bolo. Nič nebolo treba dokladať, bolo mi povedané, že "Nemáme dôvod vám neveriť." Čiže fajn.

Čo sa zámeru týka - je fajn, že väčšina ich nezaujímala, pretože som si v ňom pred obhajobou našiel niekoľko chýb. Jeho finálnu podobu som totiž nechal v rukách firmy, ktorá organizovala prípravný kurz a zámer mi bol na mail doručený niekoľko hodín pred termínom odovzdania dokumentov na úrade práce. Nemal som čas ho ani poriadne skontrolovať, nie ešte sa rýpať v tom PDFku a upravovať ho. Celkovo si nie som istý, že jeho vypracovanie stojí za tých zaplatených 50€.

Skôr by som možno odporučil pozrieť sa do týchto priložených dokumentov a spraviť si to podľa nich:

zip archive  podnikateľský zámer a iný matroš

Neručím za správnosť všetkého, malo by to však byť správne "dostatočne". Červený text na vrchu každej strany PDFka ignorujte, v testoch sú správne (väčšina by mala byť) odpovede vyznačené zeleným štvorčekom. Berte tiež ohľad na to, že otázky sa budú každú chvíľu meniť - hlavne tie, čo sa týkajú daní ;)

Po zvládnutí obhajoby nasleduje zopár dní čakania, po ktorých príde podpis, ktorý celú túto rapsódiu konečne ukončí. Teda dúfam, tam ešte nie som.

Tak veľa šťastia.

Záverom

Uff. Ok. Ešte by som dodal, že všetky tieto veci sa pravdepodobne trochu menia, ak ste už predtým podnikali, prípadne ak ste napríklad telesne postihnutí.

Tento článok nie je krátky. Ja som si však takmer istý, že som v tom všetkom na niečo semi-dôležité zabudol, takže ak má niekto čo dodať, nech pokojne dodá.

A ja si idem na ukľudnenie pustiť Yoshimi Battles the Pink Robots.

napísal , 13 Jun 2012

25 komentárov

komentuj ku každému komentáru sa v databáze ukladá iba meno, text a dátum, iba za účelom zobrazenia pod článkom
neukladá sa email, IP adresa ani informácie o prehliadači a údaje sa nepoužívajú na reklamu, newsletter, na žiadnu ekonomickú aktivitu, nikam sa neposielajú, sú v databáze len aby sa mohli zobraziť pod článkom

Archivovaný archív je bez komentárov. Radšej.