Demoscéna - obskúrne moderné umenie?

napísal , 12 Oct 2011 [ Filmy Grafika ]

chaos_theory

Keď sa povie demo, normálny človek si predstaví malú skúšobnú verziu programu alebo hry. Malá skupina nenormálnych ľudí má ale na mysli niečo úplne iné. Niečo oveľa zaujímavejšie. Niečo exotické, skryté pred zrakom ostatného sveta. "Nenormálne" demo tiež existuje vo svete počítačov. Zvyčajne má podobu jedného spustiteľného súboru, v ktorom je obsiahnuté všetko potrebné na to, aby sa začala diať vizuálna a zvuková mágia.

Inak povedané, demo si môžete predstaviť ako hudobné video, ktoré je generované v reálnom čase (často vrátane hudby). Demo je vec, ktorá vznikne keď dáte dokopy hackerov a umenie. Existujú už od čias prvých grafických počítačov a ich úlohou je ukázať čo všetko dokáže daný hardvér a čoho sú schopní programátori, grafici a hudobníci.

Netvoria ich výrobcovia hardvéru. Tvorí ich skupinka nadšencov kolektívne nazývaná ako "Demoscene". Zaujímavé je, že demoscéna existuje prakticky len v Európe a dokonca sú organizované pomerne veľké (pár tisíc účastníkov) underground súťaže - demoparties. Vyhrať sa na nich nedá nič, jedine ak nehynúca sláva :) Ťažko povedať aká veľká je scéna. S určitosťou iba viem, že do dnešného dňa bolo vytvorených cez 40 000 diem.

Okrem vytvorenia čo najpôsobivejších efektov, o ktoré sa snažia demá, existuje druhá kategória, tzv. intrá. Keď už nebola dostatočná výzva vytvárať neuveriteľné efekty, pár šialencov si to sťažilo a dali si za cieľ napratať čo najviac obsahu do extrémne obmedzenej veľkosti. Typické obmedzenia sú 64 kilobajtov, 4 kB a dokonca 256 bajtov! Oproti dnešným tlstým vypaseným programom sú takéto veľkosti naozaj neskutočné. Porovnajte si to. Do 64K sa zmestí pri najlepšej vôli malinký JPG obrázoček a tu máme ľudí, čo vedia do rovnakej veľkosti napchať 10 minútový príbeh aj s hudbou. Alebo 256 bajtov. To je menej ako 2 tweety. Po tom, čo som videl koľko sa dá vpratať do tak malej veľkosti, mi je na zaplakanie, že nový Windows má 12GB (a Mac OS nie je na tom o nič lepšie).

Prečo obskúrne?

Napriek tomu, že niektoré demá sú dosť pôsobivé, o demoscéne vie minimum ľudí. Prečo? Prvý dôvod je, že v minulosti, za čias ZX Spectra, Commodoru a Amigy, malo počítač len pár mega geekov. Keď sa zasa rozšírili dnešné skladačkové počítače, demá vyžadovali skoro vždy ten najlepší hardvér, čím zase odpísali bežných smrteľníkov. Na obyčajnom prdítkovom notebooku spustíte pri najlepšom 6 ročné demá. A možno ani tie nie.

Druhou bariérou je fakt, že tvorcovia sú, vďaka náročnosti tvorby, svojim žargónom trocha mimo a na pochopenie toho, čo sa deje treba mať miestami solídny počítačový background. Napríklad nie každý vie, že Pixaru trvá výpočet jedného obrázku hodiny na celej sieti počítačov, kým také demo simuluje náročné efekty rýchlosťou 30+ obrázkov za sekundu na veci, ktorú máte doma. Priemerný end-user takisto asi nemá dostatočnú predstavu koľko presne je 64 kilobajtov. Každopádne existuje kopec diem, ktoré sú tak zaujímavé, že ich vie oceniť každý.

Ďalšia vec je, že aj medzi ťažkými geekmi pozná demá len menšie percento[citation needed]. Nuž čo, je to ťažký underground a preto som sa rozhodol napísať tento článok, že urobím trocha osvetu záhadnému svetu demoscény :)

Pozrime sa ako také demá vyzerajú. Vďaka vynálezom modernéj doby, si ich môžeme pohodlne pozrieť na jútúbe. Tu musím povedať, že z rozmazaného videa sa, bohužiaľ, vytratí veľa mágie, ktorú cítiť, keď demo beží na reálnej mašine v krištálovo čistej kvalite. Na vytvorenie predstavy o čo ide, by to ale mohlo stačiť. Ak máte možnosť, určite treba vyskúšať demá natívne. Ak nie, nastavte jútúb aspoň na 720p a fullscreen. :)

Fairlight & CNCD - Agenda Circling Forth (PC/Windows, 2010)

Na úvod som vybral niečo, čo inde len tak neuvidíte. Namiesto všadeprítomnej grafiky tvorenej trojuholníkmi, rozhýbe toto demo milióny bodiek, ktoré si bezstarostne plynú a menia sa na rôzne tvary. Na demách je dobré, že autori si môžu dovoliť experimentovať ako nikde inde a občas im to fakt vyjde.

OK, Radiohead prišli s podobným bodkovaným konceptom skôr, ale osobne mi príde toto demo oveľa dynamickejšie, plynulejšie a narozdiel od videoklipu je počítané v reálnom čase. (reč je o videu k songu House of Cards)

Link na stiahnutie: http://pouet.net/prod.php?which=54603

Farbrausch - fr-041: debris. (PC/Windows, 2007)

Debris je taká klasika medzi modernými demami. Vytvorila ju, na scéne veľmi notorická, nemecká skupina Farbrausch. Možno nemá najkrajšie efekty, ale jeho koncept je geniálne uletený a nejak sa z neho stalo najznámejšie demo. Na budovy v meste zaútočia modré kocky, sentientné káble, začnú sa samovoľne hýbať celé domy, mosty, až sa nakoniec v tomto boji svet rozpadne. Paráda. Od kedy som to videl, kráčajúc po ulici so sluchátkami na ušiach si to rád predstavujem na reálnom svete. :)

Link na stiahnutie: http://pouet.net/prod.php?which=30244

Conspiracy - Chaos Theory (PC/Windows, 2006) [64K]

Podľa môjho skromného názoru najestetickejšie a najintenzívnejšie demo (intro). Navyše má len 64kB. Určite sa pýtate, ako sa môže do takého limitovaného priestoru zmestiť hudba, modely, textúry a 5 minút animácií? Nuž, všetko, čo sa dá, je procedurálne generované. Na základe algoritmov sa vytvoria modely a textúry, animácie majú pár bodov, medzi ktorými sa interpoluje a o hudbu sa stará kompletný softvérový syntetizátor. To všetko je navyše dobre skomprimované a demo obsahuje malý program, ktorý ho pred spustením rozbalí do pamäte.

Link na stiahnutie: http://pouet.net/prod.php?which=25774

RGBA & TBC - Elevated (PC/Windows, 2009) [4K!]

Ešte neuveiteľnejšie sú 4-kilobajtové intrá, na čele s Elevated. Princíp je podobný ako pri 64k, akurát je dotiahnutý do najextrémnejších extrémov. Tu je fakt potrebné mať predstavu ako málo sú 4 kilobajty a aké veľké bývajú bežné aplikácie a hry.

Link na stiahnutie: http://pouet.net/prod.php?which=52938

Hellcore & Omnicolour - Bakkslide 7 (DOS, 1999) [64K]

Z časov posledných doznievajúcich pokusov pre DOS, je intro Bakkslide 7. Videl som ho asi 30x a stále ho pozerám znova vďaka príjemnej melancholickej atmosfére. Takto vyzerali demá dávnejšie, všetko je poctivo počítané procesorom, žiadne 3D akcelerátory a podobné smiešne kapitalistické výmysly. ;)

Link na stiahnutie: http://pouet.net/prod.php?which=8758

Řrřola - Puls (2009) [256b!]

A ešte malý bonus. Čo sa dá zmestiť do 256 bajtov:

Program s veľkosťou menšou ako 2 tweety a vykresľuje 3D scénu s efektom ambient occlusion. Neskutočné. Bohužiaľ, tu zase narážame na problém demoscény, že divné pojmy ako "ambient occlusion" pozná len málo ľudí, čo sa zaoberajú 3D grafikou. V každom prípade už samotná veľkosť naznačuje, že tu nie je niečo s kostolným poriadkom. A že niekto tu porušuje zákony reality a robí veci, ktoré sa nedajú spraviť. :p

Link na stiahnutie: http://pouet.net/prod.php?which=53816
Dokonca aj so zdrojákom, ktorému nikto nerozumie :)

Ďalšie zdroje

Mohol by som sem podávať ešte desiatky zaujímavých diem a stále by som nepokryl všetko, čo treba. Vlastne som kecal len o PCčkových demách a aj to iba novších. Aj keď sú v početnej prevahe, demoscéna je viac spätá s Amigou, na ktorej zrejme nabrala najväčšie rozmery. Viac sa dozviete na centrálnej stránke demoscény pouet.net.

Nájdete tu prakticky všetky seriózne demá, čo kedy vznikli. Na Slovensku a v Česku tiež existuje niečo málo scény, konkrétne Satori (SK), Řrřola (CZ, to je ten s tými 256b:) a možno pár neaktívnych ďalších. V prípade, že demoscénu už poznáte a dočítali ste sa až sem, hoďte do commentov obľúbené demo/intro. :)

napísal , 12 Oct 2011

2 komentáre

komentuj ku každému komentáru sa v databáze ukladá iba meno, text a dátum, iba za účelom zobrazenia pod článkom
neukladá sa email, IP adresa ani informácie o prehliadači a údaje sa nepoužívajú na reklamu, newsletter, na žiadnu ekonomickú aktivitu, nikam sa neposielajú, sú v databáze len aby sa mohli zobraziť pod článkom

Archivovaný archív je bez komentárov. Radšej.