webdesign / development + awesome
archivovaný archívny archív
System Shock 2 (1999)
by Irrational Games & Looking Glass Studios
Keby sa ma niekto spýta aký je môj jeden najobľúbenejší film, album alebo kniha, nevedel by som mu ani za boha odpovedať. :) Pri hrách by mi však bez váhania prišiel na rozum jeden názov.
Nie že by som hral málo hier a preto si bol taký istý, skôr naopak, keby zrátam všetok čas strávený hraním, vyšplhal by sa zrejme na znepokojivo vysoké číslo. No a napriek tomu je SS2 pre mňa jasná voľba.. čím to je?
System Shock 2 je niečo, čo by som reálne označil za kultovú hru - nie je pre každého, ale komu sa páči, je veľká šanca, že bude z nej celý bez seba. :) Za jeho hlavnú zložku považujem atmosféru magnitúdy, s akou som sa doteraz nikde nestretol a ktorá tvorí spolu s unikátnym príbehom a hrateľnosťou neskutočne silný celok. Presnejšie ide o kombináciu hororovej FPS + RPG zasadenú do cyberpunkového sveta výskumnej vesmírnej lode Von Braun, na ktorú ste boli poslaní ako vojak/hacker, čo má pomôcť vyriešiť vzniknutú situáciu po tom, ako posádka vyslala núdzový signál.
Slovo hororová myslím úplne vážne a narozdiel od všetkých iných wannabe strašidelných hier je System Shock 2 jediná, kvôli ktorej som reálne nemohol spávať. Pamätám si ako som si vždy v noci hovoril, že to už na druhý deň určite nezapnem a ráno som hneď utekal k PC. :)
Zaujímavým prvkom je, že príbeh si musíte skladať hlavne pomocou audio logov roztrúsených po celej lodi, keďže skoro celá posádka je mŕtva a po lodi sa preháňajú rôzne divné kreatúry pozostávajúce zo zmutovaných ľudí a pokusných zvierat. Ďalšie časti skladačky poskytuje pár zvyšných členov posádky a svet samotný - napríklad po zabití kreatúr môžete skúmať ich orgány a o každom predmete je dostupný popis, ktorý občas odkrýva aj niečo zo sveta System Shocku.
V celej hre sú prakticky iba 2 videá - intro a outro, zvyšok príbehu získavate z textu/hovoreného slova. To na jednej strane pôsobí extrémne presvedčivo v porovnaní s aktuálnymi, animáciami prepchatými hrami, ale na druhej strane si viem predstaviť, že toto môže odradiť veľa ľudí, ktorým sa nechce čítať a v dnešnej dobe by asi ťažko vyšla hra takto postavená na texte. Aby som nič nespoiloval, posledná vec, ktorú poviem k príbehu je, že System Shock má jednu z najikonickejších antagonistiek - umelú inteligenciu Shodan, ktorá má podľa všetkého prsty aj v dianí na lodi Von Braun a tento raz sú v hre aj ďalšie, ešte záhadnejšie sily.
Ako som spomenul, hlavnou devízou System Shocku je atmosféra - tú si vyslovene pýta prostredie vesmírnej lode, na ktorej ste sami a nemôžete nikam utiecť a vďaka (fakt dobrým) atmosférickým zvukom a hudbe ju toto prostredie aj dostáva. Silná atmosféra zase pridáva strašideľnosti a keď sa zľaknete, bude to stáť za to. Ak patríte k ľudom, čo sa len smejú nad počinmi ako F.E.A.R., Dead Space a Resident Evil, možno vás poteším tým, že System Shock 2 považujem spolu s Penumbrou za jediné skutočne hororové hry. Minimálne vďaka ich nepredvídateľnosti, ktorá je v kontraste s priehľadnými, ťažko naskriptovanými hrami, kde viete 10 sekúnd dopredu, že sa vás hra pokúsi nastrašiť.
Navyše je System Shock pomerne obtiažny a pokiaľ si nebudete dávať všetky skilly do výdrže a agility (čo nebudete, lebo sú tam oveľa zaujímavejšie skilly;), bude z vás sráč, ktorý ledva uteká a nič nevydrží, takže keď vás nejaký ten zmutovaný dobrák dobehne, naozaj ide o život. :) Aby toho nebolo málo, treba popri tom všetkom šetriť nábojmi, lebo tu ich na vás zrovna nesypú ako v nových hrách. Oh yeah a zbrane musíte udržiavať v dobrom stave, inak sa môžu zaseknúť.
Hrateľnosť najviac spestrujú spomínané skilly, predsa len ide o RPG. Od základných, ako sú zručnosti na zbrane, je tu samozrejme hacking (čo by to bol za cyberpunk bez hackovania? :), výskum (orgánov kreatúr, substancií), modifikácia zbraní, opravovanie, fyzické atribúty (sila, agilita, výdrž) až po psychické schopnosti. Tieto psychické schopnosti si môžete predstaviť ako kvázi náhradu za mágiu v klasických fantasy RPG.
Pokiaľ ste hrali Bioshock, bude vám toto všetko povedomé, ibaže pestrejšie, viac hardcore, presvedčivejšie a podľa môjho názoru celkovo lepšie. Mimochodom za Bioshockom stojí štúdio Irrational Games, ktorých debutom (v spolupráci so zaniknutou legendou Looking Glass) bol práve System Shock 2!
Samému mi príde zarážajúce, že stará hra, ktorá vyšla v roku 1999 je o toľko uveriteľnejšia ako jeho "nástupca", čo vyšiel o 9 rokov neskôr (teda nie že by Bioshock bol zlý... :). Nuž, tak to dopadne, keď sa snažíte vyhovieť mainstreamovému publiku... a väčšia pestrosť je daná možno aj tým, že v minulosti stačili nízkopolygónové modely a malé textúry, ktoré sa dajú rýchlejšie vytvoriť.
Grafika.. to by mohol byť v dnešnej dobe problém. Oproti iným hrám z roku 1999 to síce nie je až také zlé a vďaka geniálnej atmosfére sa dá nad ňu v pohode povzniesť, ale predsa len to bude vidieť na vašom turbo mega faptastic ultra HD displayi. Good news is, že stále aktívna komunita pripravila hi-res textúry a vylepšenia modelov. Ja osobne mám síce najradšej originálnu rozmazanú verziu, ale to je asi aj tým, že po piatich prejdeniach som na ňu príliš zvyknutý. ;)
Komunita tiež vytvorila rozsiahle patche, aby SS2 išiel aj na nových Windowsoch a za úplný vrchol považujem to, že sa fanúšikom podarilo od developerov vytiahnuť kompletný soundtrack v bezstratovom formáte a pred pár týždňami dokonca celé zdrojáky!
Čo potrebujete, ak si chcete zahrať System Shock 2?
Oficiálnou cestou to kvôli debilným sporom s právami bohužiaľ nejde (len tak mimochodom na Good Old Games je najžiadanejšou hrou:), takže kľudne choďte "nakúpiť" na torrenty. ;) Ďalej budete potrebovať SS2Tool, čo je utilita, ktorá nainštaluje všetky potrebné patche na kompatibilitu a v prípade, že chcete ostrejšie textúry, budete ešte potrebovať SHTUP. Dostupné sú tiež nové modely (Rebirth), ale tie podľa mna až tak dobre nezodpovedajú originálnym modelom, so yeah, use them at your own risk.
Pred spustením treba ešte v odkaze na hru nastaviť kompatibilitu na Windows XP a spúšťanie s administrátorskými právami. Po tomto by mala hra ísť, ale nie vždy je to bezproblémové - môžu nefungovať videá (na fórach je kopec riešení), po (nevyhnutnej) zmene kláves môže prestať fungovať drag & drop v inventári (SS2 Modmanager má v "Tools" nástroj na odstránenie tohoto problému) a citlivosť myši zvykne byť nerovnomerná na horizontálnej osi oproti vertikálnej (na toto pomáha nastaviť menej širokoúhle rozlíšenie v cam.cfg).
Je síce mierny pain System Shock rozbehať, ale výsledok rozhodne bude stáť za to. :) Za 11 rokov vyšlo neskutočné množstvo hier a ja už pomaly začínam strácať nádej, že sa niekomu podarí prekonať atmosféru alebo hrateľnosť SS2. Ak ste ho ešte nehrali, máte to štastie, že ten najepickejší virtuálny zážitok je stále pred vami. ;)
btw: Treba sa pripraviť na to, že prvá pol hodina na začiatku je trocha nudná a keď máte arachnofóbiu, rovno môžete na toto celé zabudnúť. :D
Archivovaný archív je bez komentárov. Radšej.
10 komentárov
komentuj ku každému komentáru sa v databáze ukladá iba meno, text a dátum, iba za účelom zobrazenia pod článkomneukladá sa email, IP adresa ani informácie o prehliadači a údaje sa nepoužívajú na reklamu, newsletter, na žiadnu ekonomickú aktivitu, nikam sa neposielajú, sú v databáze len aby sa mohli zobraziť pod článkom