Vyser sa na vysokú školu

napísal , 7 Nov 2013 [ thoughts / ideas ]

Koľkokrát som počul "Musíš vychodiť vysokú školu, inak si v tomto systéme v prdeli"? Nespočet.
Koľko jobov od rôznych ľudí z rôznych odborov na projektoch z rôznych odvetví som mal? Nespočet.
Koľkí z nich chcel vidieť môj titul? Nula. Nikto. Nikdy.

Ok, raz, ale to bola moja chyba. Keď som zakladal živnosť a povedal som, idiot, že som inžinier. Teta za prepážkou "Áno? Máte diplom?" Dal som jej diplom. Jediný raz čo som ho potreboval a mohol som si za to sám, lebo som otvoril hubu.

Každý normálny zamestnávateľ vie, že papier je len papier.
Kto chce najlepšieho, pozrie sa na jeho robotu, nie na nejaký lajster z fascikla. Bol by to megakretén, kto by do svojej firmy vybral človeka s "lepšou školou" namiesto lepšieho človeka. Je to idiot a nikdy by si pre neho nemal pracovať.

"Hej, tento človek má síce super robotu, ale tento má toľko titulov že sa mu meno nezmenstí na schránku!" a vyberie toho druhého? Aj keď v živote nič nespravil, okrem búdky pre vtákov, ktorá sa za týždeň rozpadla lebo použil clever lepiacu pásku a prišiel vietor? Je to idiot a utekaj od neho preč. Nikdy nechceš brať príkazy od človeka blbšieho jak tvoje ponožky.

Vysoká škola možno zvykla niečo znamenať. Neviem, nežil som. Dnes je to default.
Dnes každý ide na vysokú a vysokoškolák má byť elita, ale keď každý je elita, nikto nie je.

Potom sú ti, čo sa na školu vysrali.
Tí si dnes zaslúžia väčší rešpekt, aké tie ovečky (ako ja), ktoré si vystáli v rade na diplom. Pretože to je to, čo robíš na škole. Vychodiť školu nie je žiadny výkon, vysoká škola je len kurz zotrvačnosti.

To sú ľudia, ktorí mali gule. Tí, čo prestali.
To sú ľudia, ktorí vedeli povedať "Ok, toto stojí za konský prd" a išli radšej robiť to, v čom sú dobrí.
Alebo to, v čom chcú byť dobrí.

Ak toto čítaš a hovoríš si "Pojeb sa ty hulvát, moja škola bola super!" tak výborne! Tento článok nie je pre teba. Ak si hodil šípku do nástenky a zapichla sa do krásneho odboru, ktorí ťa bavil a škola patrila medzi tvoje najkrajšie zážitky a stretol si skvelých ľudí, super. Závidím ti. Tento článok je pre tých, čo študujú tretí ročník a hovoria si "Uh, akurát má to tu sere, ale tak už to dochodím, keď už som tu tak dlho." Im chcem povedať "nie". Ser na to, odíď preč. Ak ťa škola bavila prvé 2 roky a potom si zistil, že je na hovno, odíď. Ak ťa bavila prvé 2 roky a zistil si, že síce nie je na hovno, ale už ťa nebaví, odíď. Nájdi si inú alebo si založ živnosť v niečom čo ti ako tak ide a pracuj koľko treba a zvyšný čas venuj tomu, čo by si chcel naozaj robiť.

Si v životnom období, kedy nemáš poňatia, čo máš robiť. Alebo ak máš, o týždeň to môže byť niečo iné. Tomuto životnému obdobiu sa hovorí "život." Sú ľudia, ktorí vždy vedeli, čo chcú. A potom sú ľudia, ktorí sa vzdali. Vychodili si školičku, našli si robotu do ktorej sa zašili a strávili celý život presviedčaním sa, že je to celkom ok. A potom sú tí ľudia medzi, ktorí plávajú a nevedia kde zakotvia a možno niekde zakotvia a možno nie, ale zakotviť a vzdať sa by mal byť rozdiel. Ak ťa škola bavila a už nebaví, vyser sa na ňu. Ten papier nikto nechce vidieť.

V mojej skúsenosti, ak niekto chce vidieť tvoj papier, si buď doktor, alebo sa uchádzaš o robotu, čo stojí za prasačiu prdel a nemal by si ju nikdy chcieť robiť. V skutočnosti nikto nečaká, že zo školy prídeš 100% pripravený na robotu. Preto je v každej tzv. záučná doba, kde ti niekto vysvetlí, ako sa to naozaj robí. A budeš to mať za týždeň namiesto 5 rokov.

Áno, v korporáciách a veľkých nadnárodných spoločnostiach môžeš mať výhody, keď si si vystál rad. Možno sa tam ľahšie dostaneš. Možno budeš mať vyšší plat. Možno sa tam dostaneš automaticky, bez pohovoru. Korporácie často používajú školy ako liahne pre svoju "workforce". Jak Barracks v Starcrafte. Ale všetci vieme, že v Starcrafte nikdy nebudeme lepší než Kórejci a tiež, že Barracks vypľúvajú identické kópie tej istej, nahraditeľnej jednotky. Ale ty nie je kópia. Ty si človek. Jednotlivec. A žiadny jednotlivec nemá pracovať v korporácii, rovnako ako žiadny jednotlivec nemá byť pochovaný v masovom hrobe.

Keď pozeráme Samsaru a vidíme umelou hmotou vypasený dobytok natlačený v klietkach ako z neho vysávajú poslednú šťavu života, hovoríme tomu "zverstvo." Keď vidíme Accenture, hovoríme tomu "kariéra."

Keď v skúškovom sedíš pred učebňou, žalúdok v kŕčoch, črevá zamotané jak babkin sveter a tŕpneš, lebo vieš, že tvoj úspech nezáleží od vedomostí, ale od toho, jak sa ten zprdkavený dedko dnes zobudil. Keď vidíš nervózne dievčatá popravovať si pre neho výstrih, ktorý dnes rozhodne nechceli mať, pretože posladná vec čo sa teraz cítia, je sexy. Keď sa bojíš povedať správnu odpoveď, pretože sa nezhoduje z 20 rokov starými sylabami, jebni ten zešiť o stenu a odkráčaj so sakom prehodeným cez plece, slow motion jak v Tarantino filme. Zápal si cigaretu, aj keď nefajčíš, aby si ju mohol odpinknúť prodekanovi cez zle nasadenú parochňu a odíď ako víťaz. Nenechaj nad tebou vládnuť seba-zvolených kráľov, keď vidíš, že ich trón je zo železa asi jak ten koláč z filmu The Help bol z čokolády. Kurva, za chvíľu zomrieš. Prečo by si mal byť nervózny kvôli nejakému trtkovi, čo si myslí, že zdedil galaxiu? Ktorý má svoj post len preto, že sa mu ešte neporadilo zomrieť a nie preto, že by ho bol hoden?

A tej zošúverenej kôpke ničoho sa máš na konci s rukou na pozlátenej gule klaňať, lebo prišiel v habite jak pán prsteňov, predstavený titulom ako "expecto patronum" alebo "vaša excelencia" alebo kerá marija a sľubovať, že všetko čo kedy spravíš, bude v mene školy no móóžem vás ja akurát tak.

Nerešpektuj nikoho, len preto, že je v hierarchii "nad tebou." Všetky hierarchie sú vymyslené. Sú to len držiaky na škatuľky do ktorých vlezieš, lebo je to tak jednoduchšie. Jeb na to. Rešpekt si treba zaslúžiť. Nehovorím, že buď sebe-sám-sámsystém. Nie si zas tak špeciálny. Hovorím nájdi si hrdinov. Nenechaj si ich prideliť.

A pre tých pár ľudí, ktorí by chceli mať blbé poznámky alebo pre tých pár učiteľov - samozrejme, že existujú aj dobrí učitelia. Dokonca možno aj dobrí profesori. A tí si zaslúžia všetok rešpekt a úctu. Ale zaslúžia si ho bez ohľadu na to, či sú starý jak Gandalf alebo mladší než ja. A pravdepodobne existujú aj dobré školy. Znova, tento článok je pre tých, čo nemali to šťastie a sú na typickej slovenskej vysokej.

Ak sa ešte len chystáš na školu a nemáš veľmi špecifickú predstavu, kam by to malo byť, tu je moja rada - výber si niečo obskúrne, divné znejúce, kde sa ťa všetky tety budú pýtať "a čo potom budeš robiť?" Vyber si niečo umelecké, niečo hlúpe, niečo divné, niečo "nezamestnateľné", pretože tam máš šancu, že stretneš zaujímavých ľudí. To je to najlepšie čo si môžeš zo školy odniesť a tí ti budú oveľa platnejší, ako nejaký zdrap papiera.

A nad otázkou "a čo s takým zameraním budeš robiť?" sa nezamýšľaj. Ľudia, čo ju kladú, nevedia nič. Je takmer pravidlo, že ľudia robia niečo iné, ako čo vyštudovali. Časy "postavím sa bežiaci pas vedúci od školskej brány až po kanceláriu v ktorej skapem" sú preč, ak tu niekedy boli. Vyštuduj čo chceš vyštudovať, rob čo sa ti podarí robiť, vysoká škola sa nerovná práca a nebude sa a jedného dňa to všetci budú vidieť.

Ak to so štúdiom myslíš vážne, odíď mimo republiku. Ale stále mysli na to, že škola by mala byť zábava. Mal by si nielen študovať čo ťa baví, ale aj na škole, ktorá ťa baví. Nech je to čokoľvek. Ako je to "uplatniteľné" je bezpredmetné. To by malo byť na konci zoznamu priorít. Na vrchu to majú len absolútne nudní a nezaujímaví ľudia a všetci vieme, že to ty nie si ;)

Choď von, čítaj knihy, počúvaj ľudí mimo tvojho spektra, neodsudzuj, snaž sa pochopiť a staneš sa zaujímavým človekom. A zaujímavý človek bude šikovný človek a ten bude naveky zamestnateľný.

--
Edit: Verím, že väčšina čítajúcich sú šikovní a chápaví ľudia.
Pre tých ostatných, tu je pointa: Nechoď na vysokú školu kvôli titulu. Ak si na vysokej škole a uvedomíš si, že si tam už len kvôli titulu, vyser sa na ňu. Nájdi si lepšiu alebo to skús bez nej.

napísal , 7 Nov 2013

44 komentárov

komentuj ku každému komentáru sa v databáze ukladá iba meno, text a dátum, iba za účelom zobrazenia pod článkom
neukladá sa email, IP adresa ani informácie o prehliadači a údaje sa nepoužívajú na reklamu, newsletter, na žiadnu ekonomickú aktivitu, nikam sa neposielajú, sú v databáze len aby sa mohli zobraziť pod článkom
  1. blade [ Piatok 8.11.2013, 10:03 ]

    Príklad zo života - z tohoto nás reálne skúšali na Ekonomickej "Univerzite" na inžinierskom štúdiu https://brm.sk/wp-content/uploads/2013/11/ISVS_vyprac_otazky_2010.pdf . Museli sme sa naspamäť učiť lorem ipsumy, zoznamy lorem ipsumov, nezmyselné grafy a veci, ktoré snáď nikoho duševne zdravého nezaujímajú.

    Na druhej strane aj tieto idiotské školy majú svoje pozitívne stránky, konkrétne 2:
    - (možno) si tam nájdeš fajn kamošov
    - a zrazu máš extrémne veľa voľného času a dobrú výhovorku nepracovať - čo sa dá využiť buď na to, že sa sám niečo naučíš/robíš si na nejakom srdcu blízkom projektíku alebo sa ožieraš a 5 rokov zadrbávaš

  2. Misok [ Piatok 8.11.2013, 13:33 ]

    Ten "procesny" a "datovy" model na strane 6 ma fakt pobavil :) Inak dobry nazor, tiez som dokoncil mastra len kvoli tomu, ze ked uz som do toho jebol tolko casu (a aj penazi) tak uz sa na to nevybebem, aj ked som 3x bol rozhodnuty, ze idem na studijne a vyfakujem sa do prec. A tiez, kto by to potom doma pocuval? Myslim, ze moja skola je dobra, bakalara nelutujem. No ten nezmysel, co som si zvolil ako magistersky obor stoji za konsku vedž a clovek ktory ho "vedie", k nemu mam len tolko, ze kill it, kill it with fire!

  3. rak.marius [ Piatok 8.11.2013, 16:43 ]

    Vždy hovorím, že výška je kvôli 5-ročnému opíjaniu sa s partiou. Celý školský systém je vhodný najmú na vytvorenie si nejakej sociálnej siete - okruhu známych a priateľov. Veď kde inde nájdeš podobných ľudí ako ty?

    Na druhej strane ťa výška vytrénuje. Naučí ťa disciplíne, aj keď nezmyselnej. Naučí ťa zvládnuť veľa a naraz, aj keď nezdravo. Naučí ťa komunikovať s ľuďmi, úradmi, strojmi, ... Naučí ťa diplomacií.

    Okrem toho, škola je najľahšia cesta životom. Ak by si opustil školu, musel by si si vyšľapať vlastné chodníky, ktoré sú efektívnejšie a krajšie ale je to brutálne ťažké. Alebo ostaneš na škole a pôjdeš chodníkom, ktorý ti ukážu. Je na tebe, či chceš ísť ľahko alebo zaujímavo.

  4. Buri [ Piatok 8.11.2013, 21:16 ]

    Popravde, tento rok som sa ťažko rozhodoval po maturite: ísť na VŠ/neísť na VŠ. Mal som 3 termíny na zápis do Zlína na informatiku. Deň pred 3. zápisom na konci letných prázdnin som nevedel čo spraviť. Tak som to riskol. Nešiel som nikam a rozhodol som si založiť živnosť a podnikať. A popravde s Yablkom súhlasím. Jediné, čo ma na VŠ ťahalo, bola spoločnosť a ľudia. Nič viac. Naivne som si myslel zopár mesiacov že som si vybral super školu, potom som začal na internete hľadať aj študentov na tejto škole a viesť s nimi rozhovori o tom, ako to tam funguje a podobne. Môj optimizmus sa hneď premenil na pesimizmus aj keď som realista. :D A tak. Beriem to: Bude ako bude. Nebudem tu strácať čas vysokou školou. Proste za týždeň sa založí živnosť a pôjde to ako pôjde. Budem sa snažiť ako sa bude dať a bude ako bude. Myslím že treba myslieť na budúcnosť ale myslím že nikdy to nie je tak zlé ako to na prvý pohľad vypadá. Myslím že šikovný človek sa určite vždy bude vedieť vynájsť a zariadiť a nie sa vyhovárať že na úrade práce mu nenašli žiadnu prácu. :-} Ale aj tak som toho názoru, že práca človeka by v prvom rade mala byť jeho záľuba a NIE povinnosť a niečo čo ho nebaví. A súhlasím aj s tým: prax naučí mnoho krát viac za oveľa kratší čas ako škola. Robím do jednej firmy software. Som v tom pomerne nový, C# .NET, aj keď som defaultne webdeveloper.. Keď som začínal vedel som len nejaké tie základné veci ale akonáhle sa začali požiadavky môjho klienta rásť, že on tam potrebuje všelijaké štatistiky, exporty do milión druhov formátov od TXT po PDF cez XLS až po exporty pre jednotlivé účtovné systémy a importy z nich, tak som sa začal učiť a riadne. Za krátky čas som zdokumentoval neuveriteľne veľa fór, docs a pod. na to, aby som si svoju prácu robil dôkladne a aby som v nej mal rozhľad. A to všetko za behu, v praxi. A ide to. Klient je spokojný a ja tiež :) Nevravím že škola je úplne na nič ale.. you know.. Stredná škola ma napríklad naučila aby som sa nikdy hneď nikde nechválil tým, čo dokážem ale až neskôr keď oCHECKujem terén. Lebo ľudia ťa začnú využívať. :D Pomáhať je fajn ale s mierou. :D Ale malo to aj fajn stránky. Všetko zlé je na niečo dobré a naopak.

  5. miro016 [ Sobota 9.11.2013, 01:36 ]

    mna skola bavi, alebo skor to co mi ponuka... mam pristup k robotom, k vyrobnej linke, mozem si skusat veci ake chcem a spoznal som par skutocne sikovnych a zaujimavych ludi... ale vzdelanie mi nedala. Co ma v skole nutia ucit sa, tak to hned aj zabudnem (milion grafov, technologii, nezmyselne skratky, pisanie kodu a diagramov na papier). Nikto mi nepovedal: "Pocuj Miro, toto budes potrebovat tam a tam, toto sa nauc, hento si len pozri, ked ta to zaujima." Vysledok? ostavam na skole aby som mohol na par hodin tyzdenne zbehnut do labu a pracovat na zaujimavych veciach, aby som mohol pokecat s ludmi, ze co a ako... teraz hladam nejaku pracu, aby som aspon trochu vedel, ako veci realne funguju a pomalicky robim na svojich projektoch...

  6. xhruso00 [ Sobota 9.11.2013, 13:33 ]

    Mne skola dala vela. Aj na erazmus som zavital. Je pravda, ze som studoval v CR. Nikdy som sa nemusel memorovat. Studoval som techniku a bud viem ako to funguje a aplikovat princip alebo by som tu skolu nedokoncil. Statnice som preklinal ale s odstupom casu si vravim, ze som sa naucil a pochopil veci na ktore som sa vdaka bodovemu systemu mohol vysrat.

  7. zlesa [ Pondelok 11.11.2013, 12:02 ]

    akoze a co by robili tie 10-tisice vychodniarov, keby nesli na vs do bratislavy ved to je cesta ako sa dostat do ciela ;) ;)

    si ustrelil mierne s tym, ze diplom netreba - ano netreba na picoviny netreba, ale akoze chcel by som vidiet veterinara, lekara, zubara, advokata/pravnika/, statika, stavara, architekta, designera / nemyslim blbeckov co si tak hovoria, ale skutocneho designera/, ucitela, zubneho technika /to je ten co robi strojceky ;)/, ako by mohol bez papiera robit to co chce. Ani elektrikar nemoze ujo vies!
    Hovno makove - este aj keby si chcel hrat v divadle, tak ti nestaci len chciet a mat talent, ale musis mat VSMU pretoze inak ta medzi seba svorka sasov nezoberie .... proste ano su povolania kde to netreba, napr. ked niekto robi weby a skoncil informatiku, alebo ja neviem aku matiku tak sa nemoze cudovat.

    Kedze robi pracu na ktoru netreba v podstate ziadnu kvalifikaciu, len prax. Vseobecne vsetci ekonomovia studuju skolu len pre titul, tak ako kde ake tie socialne skoly len pre titul.

    Ale zabudas vo svojej nasrdenosti, ze je straaaasnevela odbornych aj odpornych povolani ktore su super a NEDA SA proste bez papiera NEDA a ked budes mat 40 a napadne ta, ze jaaaj ja by som chel byt veterienar, alebo zubar tak si mozes ist vajcia opekat akurat tak .... takze na to pozor. Neposer si zivot len preto, ze ked mas 20 tak sa ti nechce ucit a zda sa ti vsetko straaasne easy.

    Nehovoriac o tom, ze jedine na vs som sa naucil za tyzden dostat do hlavy skripta, ktore boli hrubsie ako polka razneho chleba.

  8. Scea [ Pondelok 11.11.2013, 23:15 ]

    Pokud jit na VS jenom kvuli titulu tak to se na to opravdu radsi vysrat.

    Nadruhou stranu pokud se chces naucit veci, ziskat kontakty, zksuenosti, ke kterym bys jinak nemel pristup (proste tu skolu vyuzit kdyz uz tam jsi) tak je to k nezaplaceni.

    Pokud mas pocit ze tvoje skola ti vyse zminene neda, tak sis vybral spatnou skolu.

  9. Meno [ Utorok 12.11.2013, 13:18 ]

    <3 Yablko!

  10. hmm [ Utorok 12.11.2013, 19:38 ]

    radsej keby si urobil tutorial ;(

  11. Mrcel17 [ Štvrtok 14.11.2013, 22:38 ]

    Celkom kvalitná motivačka od teba. Donútilo ma to sa zamyslieť čo naozaj chcem robiť. Odpoveď na to ešte nemám, viem však, že chcem urobiť NIEČO. Pekné odo mňa, však? Nemám ani nápad nieto že by som vydal nejaké úslie na jeho vykonanie. Meh. Niečo príde...

    Celkom ma odrádza od VŠ to memorovanie...Ach jáj,ešte že mi zostáva ten rok a pol na gympli. A to už teraz mám problém sa donútiť niečo učiť.

    Na tento článok som narazil, ked som sa učil náuku o spoločnosti ( ešteže tam máme geniálneho profeso.. ehm.. učiteľa, ktorý chápe že s tým nebudeme poniektorí nič robiť, tak stupnicu trošku posúva v náš prospech). Len tak som si spomenul že tu niekto hádzal niečo o UserScriptoch, tak som to učenie odložil... A práve som zabil pár dalších minút písaním tohoto komentu. Normálne by som sa neunúval komentovať, ale je to lákavejšie ako stráviť čas hladením do tých poznámok.

    Ešte čo by som mohol napísať? Asi len že, vďaka za článok, s chuťou som si ho prečítal :D.

  12. yablko [ Piatok 15.11.2013, 21:33 ]

    ok, toto bol jeden z lepších komentov, čo som dostal:) krásne odprokrastinované

  13. Kvader [ Streda 20.11.2013, 10:17 ]

    Ahoj,

    Ja som nemal moznost ist na vysoku skolu... neboli peniaze doma bolo treba paltit ucty :/ velmi ma to stvalo, ale casom som pochopil ze ta VS nebola pre mna potrebna... ano presiel som si srackami typu Baumax a podobne... skusil som ti v zahranici... IT veci ma vzdy bavili tak som raz skusil... prijali ma do IBM na IT poziciu pobudol som tam rok a pol nazbieral dake skusenosti a som v Banke ako systemovy administrator... peniazky pekne praca super bavima... mam ucnovku s maturitou... vela spoluziakov zo ZS/SS s titulmi pracuju v priemyselnom parku. VS ? Nebavi? ako vravis treba co najskor zacat robit na tom co ta bavi a chces robit

  14. kocka [ Streda 20.11.2013, 18:02 ]

    smutne totok, sa k tomuto depresu ani neda napisat ine.

    Yablko a teba co bavi ? kedze si nespokojny tak to co robis to nebude asi.

  15. matko [ Štvrtok 21.11.2013, 12:15 ]

    dostu stupidny nazor vyser sa na skolu. naco chodis na strednu potom ? ked nepotrebujes ziadne "papier" .. Skola ti otvara do buducnosti dvere, to je holy fakt co sa neda spochybnit, teda ak nechces byt mukel v tovarni (tymto neurazam osoby co to robia kvoli zle financnej situaci a podobne, avsak aby mlady clovek, ktory ma dnes moznosti vzdelavat a zvysovat si kvalifikaciu tak je hlupak ak to necha tak a ide robit za 400-500 euro v hrubom)

    Druha vec je pravda ze ak to robi clovek len pre papier, je tiez sprostos. Ale studovat daco co ta nebavi? ja studujem co ma bavi a v com som dobry (hoci uplatnitelnost v obore bude tazka), ale preco by som to neskusil zlepsit si zivot ?

    Zavisi vela aj od skoly ktoru navstevujes. Ak navstevujes sladkovicovo ok to chapem, nema zmysel. Ale ak nejaku kvlaitnu u nas teda hlavne UK, tak je predpoklad ze si schopny zvladat zatazove situacie aj v buducnosti, ze sa vies rychlo ucit a ze jednoducho rozumies tomu. (studoval som na UCM, momentalne UK magistra, takze viem porovnat co kde je lepsie, kde sa kladu ake naroky)

  16. apos [ Štvrtok 21.11.2013, 17:04 ]

    ak niekto povazuje UK za dobru skolu, tak si otvorte oci. Je to poloslepy jednooky stary somar medzi slepymi sedivymi mulami...
    mozem povedat z vlastnej skusenosti, treba to vidiet vonku, kto chce vysku (o dovody az tak nejde, vyska vie byt fajn, aj nie), tak zarucene sa dokopte k erazmu, alebo chodte rovno niekam von. Ano - je to mozno menej o flakani sa (aj ked erazmus = ozieracky v anglictine, velmi casto), ale clovek aspon konecne pochopi, ze o com ma byt skola a o com to je tu... seriozne vazne, mysli si tu este vobec niekto, ze akakolvek slovenska vysoka skola je na rovnakej urovni ako v okolitych statoch? (odporucam kludne hocico okolo, aj slovinsko, chorvatsko, budapest, uz len cechy su lepsie)

  17. yablko [ Štvrtok 21.11.2013, 17:39 ]

    Niektorí tu evidentne čítali iba nadpis. Tí si nezaslúžia odpoveď.

  18. ignacius [ Piatok 22.11.2013, 20:27 ]

    yablko ahoj,

    sem tam sporadicky zabludim na tvoj blog, to čo si teraz napísal je iné ako doteraz. Neviem co ta to posadlo ci dajaky existecionálny poryv, ci nedavna skusenost, tvoja ci znameho. Usmieval som sa. Skolu som opustil po pol roku studia (su 3 druhy skol, zakladna /vsetko ti daju, vsetko ta naucia/, stredna/daju ti polovicu, polovicu si najdi sam/ , vysoka/ vsetko si najdi, a nauc sa/) s tym ze nepotrebujem 5r chodit do skoly aby som pochopil ze ked nieco neviem tak sa to mam SAM naucit.

    takze: filozofiou, psychologiou a nabozenstvami si prejdi, ale vsetko su to hluposti.
    KAZDOPADNE NA TO PRIDES SAM...

    drz sa a posluchaj iba seba....

  19. ignacius [ Piatok 22.11.2013, 20:29 ]

    PS: tvoje tutorialy su fajn, naucia... pokracuj v tom v com si dobry... a nemrhaj casom...:)

  20. zalesak [ Pondelok 25.11.2013, 12:57 ]

    to vyzera, ze yablko hlada sam seba zajebava cas picovinami vid. youtube a posledne videa ;) ale nevadi aj to treba on totiz este netusi, ze to co robi najlepsie je ucenie druhych. Ale on na to casom pride aj sam a potom sa vrati.

  21. 1 [ Nedeľa 8.12.2013, 16:10 ]

    1

  22. 1 [ Nedeľa 8.12.2013, 16:11 ]

    -1'

  23. Peter [ Utorok 10.12.2013, 10:29 ]

    Super clanok, plne suhlasim.

  24. kakadu [ Štvrtok 19.12.2013, 17:31 ]

    super clanok, plne nesuhlasim.

    yablko - plne gule napadov a takto to dojebat ;)

  25. Milose [ Pondelok 6.1.2014, 00:28 ]

    Suhlasim s tebou apple ..ak mas cas addni si ma na gmail chate mozme pokecat!

  26. Vojta [ Pondelok 6.1.2014, 12:18 ]

    Trochu jsem se bál, že se dočtu, že Roman tu školu nedal ale...
    Tak teda děkuji, že jsi mi sklonil poklonu, protože já to viděl po prvom semestru stejně a skončil som:-) /Inf. VŠE Praha, na ČVUT bych se nedostal, jsem krátnej na matiku/

    Ještě všem haterům typu "Proč jsi chodil na střední?".
    Yablko nezlehčuje důležitost školy, říká jen, jak jsem pochopil, že se není čeho bát.

    Pro mě škole JE DŮLEŽITÁ JEN Z JEDNOHO DŮVODU /pokud nechceš štěpit atom nebo se někomu hrabat ve vnitřnostech (být jaderný fyzik / vědec, být doktor)/ a to právě z důvodu POZNÁNÍ NOVÝCH ĽUDÍ, kteří tě můžou dostat dál.

  27. Miloslav Ponkrác [ Streda 8.1.2014, 12:30 ]

    Jinak řečeno, názor člověka, který bere školu jako titul, nikdoy ho nenapadlo, že by ho škola mohla také něco naučit. Je dobře, když takoví se vyfláknou na školu, protože přesně tito způsobují, že jejich kvalita klesá. Stejně tak tito zakomplexovaní, kteří dokončené studium berou jako podřízení se systému společnosti, a nikoli jako rozšíření svých obzorů a znalostí, budou lépe, když studovat nebudou.

    Článek ve které je se školou asociováno pouze slovo titul – takový člověk zapomněl, že na školu se staletí chodí pro znalosti a vědomosti.

    A že Ti, co chtějí být dobří, jak zdůrazňuje, si možná zvolili cestu přes vysokou školu.

    Já sám nikdy nelitoval, že jsem šel na vysokou školu. Byl jsme dobrý a lepší, než jiní v oboru, který jsem dělal právě díky znalostem, vědomostem a možnostem, které jsem získal na vysoké škole.

    Ten článek je článek ubožáka, který trpí komplexy a nejspíše není schipoen myslet sám za sebe. Ale svádí na vysokou školu svůj charakter.

    Je v pořádku, pokud odejde ze školy, protože nedokáže ocenit, co škola může skutečně dát. Jestliže není schopen získat na škole znalosti a vědomosti, ani si polepšit kariérně, pak je zbytečné, aby na vysoké škole byl.

  28. yablko [ Streda 8.1.2014, 15:28 ]

    Keby si ten článok naozaj čítal, vedel by si, že súhlasíme.
    Ale evidentne si prečítal nadpis a tak si sa nasral, že si už nedokázal spracovať obsah:)

  29. yablko [ Streda 8.1.2014, 16:16 ]

    Doplnil som na koniec článku pár slov, ktoré by mohli pomôcť.

  30. dasper [ Štvrtok 9.1.2014, 12:15 ]

    Precital som si clanok až do konca a v tom momente som bol zvedavy na komentare. Vedel som ze je to dost rozporu-hodna tema. Jak sa hovori, sto ludi, sto chuti.
    V prvom rade suhlasim, ze nie kazda profesia sa da vykonavat bez VS. Ale co sa tyka odboru IT, dovolim si povedat, ze titul je bezpredmetny. Ak to niekto studuje pre zvysenie vlastneho vzdelania... je to tiez vec nazoru a hlavne aj skoly...
    Ja osobne som odmalicka "webar" (webdeveloper) . Po elektrotechnickej priemyslovke, som isiel studovat "Informační a řídící technologie" do Zlína. Vydrzal som rok.
    Na skole sme brali par zaujímavých veci, ktore ma dokazali zaujat a udrzat na tej skole tak dlho. :D Na druhej strane to bolo velke mnozstvo projektov, ktore sme mali DENNE vypracovat a hlavne ich neobjektivne hodnotenie. Takze som ich dostaval stale znovu a znovu na opravu, profesori si s prepacenim srali do huby a opravovali vlastne chyby. To ma dost odradilo a kedze jak som spomenul na zaciatku, odmalicka som bol webar, ansi C, C# a Wolfram mi bol proti srsti. Moj osobny nazor je, preco by mal clovek rozmyslat za pocitac. Predsa kazdy vynalez ma sluzit cloveku a nie byt jeho otrokom. Preto som zastanca jazykov orientovanych na cloveka (PHP, RUBY, JAVA/JAVASCRIPT).
    Popri skole som si nasiel aj pracu. Sice iba ako obycajny php programator, no mnoho mojich kolegov skoncilo rovnaky odbor predcasne ako aj ja.... :)

    That's my true story ;)

  31. Simčiak [ Štvrtok 9.1.2014, 23:28 ]

    Áno pred pár rokmi som skutočne uvažovala rovnako a mala chuť napísať 100 takýchto článkov ako je tvoj!!...no povedala som si, že papier znesie veľa a skutek-utek,ako sa to zvykne hovoriť. Študovala som (vlastne ešte stále študujem a tento krát už toto rozhodnutie neľutujem) JLF UK v Martine, vraj jedna z najlepších fakúlt široko-ďaleko, no mne sa to nezdalo...možno práve pretože som si vyberala medzi fotografiou a medicínou, horšie bolo, že ma prijali všade.
    Nakoniec som si vybrala medicínu, po pár týždňoch som zistila, že som mala veľmi ružové okuliare, keď som v prvých dňoch uverila pánom v oblekoch otitulovaných od hlavy po päty všetko!! V skutočnosti to bola drina. Povedzme si pravdu, každá VŠ, aj tá fotografická je drina záleží len natom aký si šikovný. Tá drina ma neštvala, štvalo ma to, že polovička ročníka bolo tupých rozmaznaných doktorských detičiek, ktoré všetkým prechádzali. Vtedy som si pomyslela " To tento človek pôjde do praxe, to ako vážne??". Nato mi raz odpovedal jeden šiestak, teraz mimochodom veľmi dobrý gynekológ. Prízvukoval mi, že takto je to len prvé 2 roky a tie keď vydržíš tá pomyselná čiara medzi celebritným a necelebritným študentom sa stratí.
    Prešli 2 roky a nestalo sa! Prišla konečne vytúžená stáž v nemocnici, ale ani tam sa nič nezmenilo. Povedala som si teda, že už ma toto nebaví, ako sa mám niečo takto naučiť!
    Poriadne som sa nato vyspala a podala žiadosť o skončenie štúdia- áno zbabelo som zdupkala, miesto toho, aby som všetkým dokázala, že nezáleží natom čo robia tvoji rodičia, ani natom či niekomu niekto tú skúšku dal alebo nedal za vedomosti. Záleží len na Tebe, pretože neštuduješ pre známky, ale preto, aby ti to dalo niečo do života a to niečo je od zážitkov, cez priateľov, budúceho partnera až po vedomosti!
    Oznámila som to rodičom, teraz nejde o ich reakciu, ale o to že prišla realita! Akokoľvek som sa považovala za šikovnú a učenlivú, robotu som si s gymplom zohnať nevedela. Napokon som sa zamestnala najmä vďaka tej nedokončenej škole v istom zdravotníckom zariadení. Až tam som to všetko pochopila...že existuje poriadne hrubá čiara medzi človekom vzdelaným a nevzdelaným, že hoci som bola šikovnejšia, múdrejšia a možno aj priebojnejšia ako moja kolegyňa, ona bola tá čo sa hrdila pred menom "titulom" Bc. Až vtedy som si uvedomila, aké je v našej spoločnosti sakra dôležité odsedieť si to v tej škole.
    Klamala by som keby som tvrdila, že som bola počas podania opätovných prihlášok rozhodnejšia- ani náhodou, bolo to naopak ešte horšie. Hrdosť nepustila a tak som si podala prihlášku na Ekononiku rovno do Prahy. Drtila som sa znova na prijimačky takmer mesiac, kedže po tých rokoch boli moje vedomosti z gympla dávno preč.
    Zobrali ma, zas raz nadšená som prišla na zápis, zas som si vypočula to isté čo pred rokmi v Martine...a to bolo to rozhodujúce prečo som sa rozhodla tam vrátiť! no tentokrát bohatšia o kopu skúseností, pretože som si vyskúšala aspoň kúsok z toho čo ma raz v živote určite čaká-skutočnú prácu, ten status keď sa z Vás stane skutočným daňový poplatník prispievajúci na cigánske dávky...
    Na škole sa samozrejme nič nezmenilo, len ja som vymenila spolužiakov a svoj postoj k štúdiu. Neprestala som sa ani baviť, ani si užívať študentský život, len sa naň pozerám inak!...s väčším nadhľadom
    Zistila som, že môžem byť vďačná sama sebe zato rozhodnutie spred rokov...práve ono mi dalo prácu, áno dodnes v tom zdravotníckom zariadení pracujem a vidím že sa ku mne ľudia správajú inak...ako k študentovi, ich budúcemu kolegovi a verte mi nie je nič lepšie, ako ten pocit, keď Vám primár po skúškovom podá ruky a povie: "tak už len 3 semestre a ideme naostro"
    Takže moja skúsenosť je práve opačná ako píšeš ty, a to práve pretože ty píšeš o niečom načo si v skutočnosti gule nemal!!!

  32. Miguel [ Pondelok 13.1.2014, 10:59 ]

    Prave stojim pred rozhodnutim,ci vo stvrtom rocniku pokracovat dalej,alebo sa na to vy....nespravil som matiku a fyziku(predmety nasilu na*ebane,musia byt bo studujes na TU :-! - s mojim odborom nemaju ziaden spolocny menovatel).+2 predmety o rok budu sranda,uz raz som to zazil,no BC. statnice sa spravili...viete co,idem ja dalej.som mamp*icista.skola je dobry izolator od realnych starosti a tazkosti zamestnaneho/nezamestnaneho cloveka

  33. Kacenka [ Nedeľa 19.1.2014, 12:43 ]

    Niektori zrejme vypichli cast tohto textu a vyliali si dusu. No podla mna chcel jablko poukazat na ovce ktore si vyberaju co najjednoduchsiu cestu k vs, ako som to urobila aj ja (idem na skolu bez prijmacok) co sa mi aj vypomstilo... Ide o ludi, ktori zahodili svoje zaujmy a dali na reci babiek dedkov tiet a rodicov, ze bude lepsie ak si predsa len nejaku vysku spravis sak v prvom rade ide o titul. Sama som zazila reci naco pojdes umeleckym smerom ...ako ta to uzivy? Radsej chod na ekonimiku... Sama teraz trpimm a citim sa byt vazalom skoly na kt. Chodim hlavne nezmyselneho rozvrhu a nalad ucitelov...no co,som v 3. A moja povaha mi vravi uz ked si do toho dala tolko casu tak vydrz! Nieje to zbabelost ale osobna crta ,co zacnem, to aj dokoncim, ...je jasne ze tento clanom sa netyka odbrov ako lekar, architekt atd...skor ide o ,zytocne, vymyslene odbory nahraditelne nadstavbovym vzdelanim alebo kurzom... Odbory bez buducnosti (cest vynimkam) kt. Chrlia stovky absolventov povacsine takych kt. Tam isli len aby sa nepovedalo.... Momentalne cakam na verdikt zo zahranicnej skoly kde snad konecne budem studovat v inom systeme zaujmavou formou s praxou ...jablkov clanok mi vravel z duse ...sama som si zazila system odveci zastaraly plny nezmyselnych a nespravodlivych veci...aaamen :)

  34. Mike [ Sobota 1.2.2014, 01:36 ]

    Mám pracu ktorá ma baví, no študujem druhý ročník v škole ktorá ma nebaví, študujem externe povedal som si že keď už mám volné soboty tak môžem chodiť do školy a dokončiť si VŠ (už som raz z výšky odišiel a začal makať, čo doteraz neľutujem), v profesnom živote sa mi darí zarábam nadpriemer, mam 24 a v hlave kopu napadov, no zo školy na ktoru chodím mam skor pocit že ma brzdí ako posuva vpred, za cele 2 roky som natrafil na jeden užitočný predmet programovanie v C a C++ (z ktoreho ma ale samozrejme na prvom termíne 60ročný týpek vyhodil s tým že neveim čo robím .. kodim v javascripte a php-ku 3-4krát do týždňa posledné 3 roky, keď som to urobil na A o týždeň neskor pýtal sa ma čo sa stalo prvý krát ... som slušný človeka preto som deda nevyhodil cez okno) ... a tak sa pomerne rýchlo stalo z toho čo som si myslel že bude neskor moja výhoda moja velka nevýhoda oproti ostatným, ktorý sa môžu plne 24/7 sústrediť na to čo ich baví.
    Sam sebe nahováram že som bojovník :D a tie ekonomické teoretické dristy a žvasty nejako prekonám (akože, vedieť ekonomiku a pracovať s prachmi, poprípade vedieť skontrolovať učtovničku či vie ako zaúčtovať úbytok z pokladnice je celkom super, ale nie ovládať naspamäť 700 stranovú knihu kde sa žvásty delia na sprostosti ktoré obsahujú drísty plne žvastov!)
    kedže študujem externe, za školu si platím a je mi ľúto skončiť a 2000€ ktoré som do toho investoval vyhodiť von oknom, aj ked začínam mať pocit že som ich von oknom vyhodil už len kvoli tomu že som ich investoval do školy ktorá mi takmer nič nedáva.

    belbe je že stále sa neviem rozhodnut, je mi luto "stratit pravidelný kontakt" s fakt super spolužiakmi ale asi by mi malo byť luto viac to, že minimalne 2-3 mesiace v roku som kvôli skúškam z teoretických žvástov o ktorých týžden po skúške nemám šajn, indisponovaný.

    Preto som šťastný a uplne suhlasím z celým člankom,naše školy stoja za prd!! grafici, webdesigneri a programatori .. strácate tam čas, hovorím z vlastnej skúsenosti!!

  35. huhaj [ Streda 7.5.2014, 17:53 ]

    yablko niekto vystuduje skolu hlavne preto, ze chce dokoncit co zacal. To ALE TO TY NECHAPES, pretoze tebe je vlastne, ze nieco zacnes a neskocis - vid tvoje tutorialove onanie o tom ako ides na to a skoncil si na starte. amen.

  36. Pan Inkognito [ Pondelok 30.6.2014, 13:04 ]

    Školy na Slovensku su nahovno, to je pravda. Ja chodim na ČVUT do Prahy a neviem si vynachvaliť. Dnes keď chceš niečo vedieť, musiš proste vycestovať (ano, už aj ČR je 10 rokov pred Slovenskom) To čo mi ta škola dala, by ma v živote nikdy nikto nenaučil. Keď som nastupoval na ČVUT, vedel som zaklady Pascalu. Teraz som tretiak a viem na slušnej urovni od Javy, C, C++, cez zakladne webove technologie až po graficke knižnice OpenGL a DirectX. A to som ešte len tretiak. Nehovoriac o tom, že ma tam naučili navrhove vzory a algoritmy, ktore sa bez školy proste nenaučiš, pretože ani nevieš, že take niečo existuje. Ano nepotrebuješ kvalitnu VŠ, keď chceš robiť projekty pre bačov z hornej-dolnej, ktory maju skoro nulove nároky. Asi toľko odomňa.

  37. Ja [ Streda 26.11.2014, 14:45 ]

    Co ti je*e :)))) Klobuk dole kámo!!! ;)))

  38. Palči [ Štvrtok 26.2.2015, 13:23 ]

    Síce tento článok nie je určený úplne pre mňa, pretože som ešte len študent na strednej škole, ale úplne s tebou súhlasím. Ja sa na vysokú školu nechystám a to nie preto, žeby som nato nemal, ale myslím si, že ak sa venujem grafike a webom ta ju nepotrebujem, ale stačia mi vlastné skúsenosti. Už moja stredná škola je zameraná na grafiku a tí starí trtkovia ma tu naučili akurát tak veľké H.
    Ako štvrták si už vyhľadávam prácu na internete, ale v každom inzeráte sa stretávam s podmienkou na vysokú školu.

  39. iveta [ Štvrtok 26.3.2015, 01:31 ]

    absolutne suhlasim :D
    `zprdkaveny dedko` je dost dobreee

  40. Mego [ Pondelok 25.5.2015, 22:38 ]

    Po dva a pol roku som sa vysral na VŠ. Išiel robiť niečo úplne iné ako som študoval. Študoval som FYZ-CHE a teraz programujem v PHP. Proste som sa tomu venoval vo voľnom čase, keď som vedel, že zo školy hovno, tak som proste začal kódiť o dušu (10 hodín denne a viac), prijali ma do firmy, ktorá stála za hovno, ale aspoň som sa naučil poriadne. Výsledok? Po roku práce v starej robote som sa na to vysral, teraz pracujem v nadnárodnej spoločnosti, mám ročnú prax, a viem PHP. Titul nemám a ani nechcem. Plat mám vyšší ako môj otec s dvomi doktorátmi. Opäť sa potvrdilo, že VŠ ti je dnes nahovno. Robí tam kopec testerov, čo majú o dva kilka menej ako ja... hlavne, že sú magistri a inžinieri

    To, že na VŠ sa učia chujoviny, ktoré s praxou nemajú nič spoločné, je hádam všetkým jasné. Inak si neviem vysvetliť, ako niekto môže vychodiť aplikovanú informatiku na TUKE a netuší, čo to je C#, alebo PHP.

    Keď si pomyslím, že teraz by som trápil štvrtý ročník na VŠ ako možno bakalár (a možno ešte nie) a výsledok toho celého by bolo to, že by som bol učiteľ za pár drobných, tak som rád, že som sa rozhodol, ako som sa rozhodol. Kým moji spolužiaci zo strednej študujú chujoviny, ja zarábam ťažké prachy. Keď Boh dá, budúci mesiac kupujem auta. Oni o takýchto veciach môžu len snívať. A reálne môžu o osamostatnení rozmýšľať o 3 roky. Takže asi toľko z vlastných skúsenosti

  41. Jakub [ Nedeľa 23.8.2015, 23:25 ]

    Reku dobre napísané. Vysral som sa na odbor, ktorý ma bavil a rovnako som v ňom exceloval ale zároveň na školu,ktorá ma ničila. Nebolo to vôbec ľahké rozhodnutie lebo "vysoká škola je údajne nevyhnutný základ" ale predsa idem si vlastnou cestou a vonkoncom ma neinteresujú názory spred '89.

  42. xu3e [ Streda 24.2.2016, 01:47 ]

    Neoceniteľné... ďakujem. Neskutočné osvieženie na duši. Už som strácal vieru v ľudstvo a začal som spochybňovať svoje rozhodnutie a vieru v školstvo, ale tento článok ako aj niektoré komentáre ma utvrdili v tom, čo každý inteligentnejší človek dávno vie. Akurát dneska som sa potýkal s titulovaným šašom, čo študoval 6 rokov dizajn. Aj keď je to kamarát, jeho názory na VŠ považujem za hlúpe. 6 rokov štúdia dizajnu a chalan nevie žiadnu cudziu reč, vizualizácie sa učil cez tútorialy a väčšina dizajnov cez kopirák, jednanie so zákazníkom len cez firewall. By ma teda veľmi zaujímalo, čo na tej škole 6 rokov robia. Ale z jeho pohľadu mu škola veľa dala. Celkovo považujem štúdium na školách za stratu času. Viac človeka naučí prax. Všetci sa odvolávajú na školy... školy sú samoúčelné inštitúty pre neuplatniteľných zaprdených a preteoretizovaných dedulov, ktoré v ľuďoch zabíjajú kreativitu a chuť experimentovať. Myslenie out-of-box v žiadnom prípade. Už len odpoveď na otázku: čo bolo skôr - študent alebo učiteľ? (človek alebo titul). Mnoho titulovaných ľudí je prehnane hrdých na to, čo dokázali. Čo vlastne, že vydržali za peniaze rodičov a Fica? Keď počúvam ich príbehy, tak jeden lepší ako druhý. Niekto robí otroka pre nadnárodné spoločnosti a prezentuje to ako spasenie sveta. Ďalší oberá jahody v Británii, iný si vedie tetovacie štúdio a pod. Pritom kuchári programujú inteligentné algoritmy v sezname a stredoškoláci s maturami programujú IOS pre CISCO. A tí s titulmi sú akurát tak ťažné kone, tí šťastnejší sa tvária ako pridaná hodnota na manažérskych pozíciach. A argumenty smerom na lekárov, právnikov a architektov... človek sa do nemocnice bojí aj ísť, lebo sa z nej už nemusí vrátiť. Na 80% zdravotných problémov človek musí prísť sám cez google a zahraničné weby, lebo tunajší lekári fungujú ešte v komunizme. Právnici vládnu republike a netreba asi veľmi hovoriť, že bez nich by to zrejme fungovalo lepšie. Architekti stavajú nevkusné bungálovy a rychlokvasené obchodné centrá či skleníky, kde radšej ani nepomyslieť, žeby zdochla klíma. Nechcem povedať, že školy netreba, ale v tom stave v akom som ich zažil ja a to som bol na 3 VŠ, to proste nemá zmysel a budúcnosť. Potom tu akurát vznikajú akademické tábory a kadejaké asociácie, ktoré sa navzájom utešujú a bránia priechodu čerstvému vzduchu. Horšie je, že podobnými žvástami kŕmia aj nasledujúce generácie. Začínam veriť, že VŠ nás skutočne pripravujú len na poddajnosť a submisivitu. A preto sa netreba diviť bitunkovým spoločnostiam, že majú záujem hlavne o dobre vychované a skrotené telce.

  43. OmwClovek [ Štvrtok 30.8.2018, 09:42 ]

    Keď som končil strednú bol som nazoru že jebat VS potom keď som robil za pasom ma to dosť jebalo btw.. strednú som študoval ako mechanik pc sieti tak som povedal A DOST dal som výpoveď a išiel vypísať prihlášku na vysoku keď som išiel ju už poslať zastavil som sa a povedal si čo to kurva robim ved ja študovať nechcem vzdelávať sa a učiť novým veciam ano ale byt zas student?

    Prihlasku som zahodil a bol som doma bez práce 6 mesiacov za 6 mesiacov som si zopakoval sietarinu a spravil kurz na WIN SERVER ADMINA vylepsil som angličtinu a dal žiadosť do jednej firmy kde nás bolo 4 IT ty chalani ma neskutočne nakopli bohužiaľ ja som v tej firme stale plat je ok ale oni odišli.

    Dnes mám 2x taky plat lebo to čo sme robili 4 robim už sám a skúsenosti solidne dosť moj kamarat je už v 4 ročníku na tuke v KE a keď bol pri mne a ukazal som mu serverovnu tak sa bál chytiť racku aby nic nepokazil taký bol vyflashovany.

    Chlapec keď skončí nevie či sa 100% uplatní ja mám kamošov čo sú v iných firmách team leaderi a nemaju titul len prax a keď som sa z jedným rozprával povedal že pred x rokmi ta firma malá len ľudí z VS potom zhanali php developera juniora a pohovorov nepresli lebo VS máš ale prax je mizerná tak tam prišiel ten kamarat a bavili sa s nim zle ale keď im vystriekal skusenosti do xichtu ako mia khalifa po orgazme tak ho hneď zobrali dnes je team leader a zamestnávajú aj ludi bez VS lebo našli veľa ľudí čo chcu makať a rozumeju ako ty čo majú VS nechcú robit lebo sú zvyknutý na party a len si myslia že svojej praci rozumeju.

    Toto celé je skutočný príbeh treba makať na sebe a pre seba a vyjebat sa na to čo si myslia rodičia.

    Jedna veľká pravda je že VS sa nerovna uspech.

    Ľahšie sa síce niekde dostaneš a tvoj plat bude možno vyšší ale to ti dnes v roku 2018 nevie nikto zaručiť.

  44. laura.horackova [ Utorok 25.12.2018, 09:23 ]

    Ahoj yablko, neviem, či tu komentáre ešte čítaš, alebo už nie... Ja som chcela od 7 rokov byť lekárka... nepamatám si prečo... asi som sa chcela vela učiť ;) tak sa aj stalo, VŠ ma velmi bavila, učila som sa non-stop... horšie, keď som prišla po škole do praxe... 30 a viac hodinové služby za almužnu, a ja supersenzitívny introvert... proste peklo na zemi... niekolko rokov som vážne uvažovala, že toto je koniec, chcem zomrieť... posledné mesiace som sa presmerovala na programovanie... a mám pocit, že som konečne našla záchranu, som fascinovaná týmto svetom a vidím svetlo na konci tunela... a týmto vlastne chcem poďakovať Tebe a všetkým tvorcom kurzov programovania, na ktorých dnes celé dni fíčím... ĎAKUJEM!...A

ku každému komentáru sa v databáze ukladá iba meno, text a dátum, iba za účelom zobrazenia pod článkom
neukladá sa email, IP adresa ani informácie o prehliadači a údaje sa nepoužívajú na reklamu, newsletter, na žiadnu ekonomickú aktivitu, nikam sa neposielajú, sú v databáze len aby sa mohli zobraziť pod článkom