Strčte si tie definície do... počítača

napísal , 13 May 2011 [ FFFUUUU thoughts / ideas ]

Keď sa mám niečo v škole naučiť, potrebujem vedieť:

1. na čo je to dobré
2. ako sa to robí
3. prečo by ma to malo zaujímať (big picture)

Prečo sa to robí tak ako sa to robí, prečo sa to nerobí inak a ako by som to zapísal v matematických klikihákoch - teda všetky dôkazy, vety a definície - sú druhoradé. Druhoradé pre tých, ktorým imponuje teoretická matematika. Ostatní to majú prudko u prdele, prípadne ich to spoľahlivo odradí od celej problematiky.

Matematika je ideálny príklad. Prečo sa jej ľudia boja? Prečo im nejde? Sú blbí? Nie, len nevidia dôvod, prečo mali lúštiť tie "hieroglyfy". Prečo by sa mali učiť novú reč, keď už minimálne jednu - funkčnú a na tento problém plne postačujúcu - majú?

Ak sa mám naučiť postup riešenia problému, nájdem si človeka čo tomu rozumie a vie mi to pekne vysvetliť. Slovenčinou. Angličtinou. Čímkoľvek, zoberiem aj Esperanto, len nech je to ľudská reč! Lúštenie definícií je posledná možnosť a dosť možno sa na celý problém vykašlem predtým, ako sa k tomu uchýlim. Tak dôležité a užitočné to zväčša aj tak nebude.

Normálnou rečou písané knihy na školách samozrejme nikdy neuvidím. To by múdri ľudia predsa nedovolili. Dôvod? Znelo by to "ako pre debilov"? Nuž, možno práve to sme... a? Neznelo by to odborne? Uhm, čo je dôležité, či to znie múdro alebo či ma to niečo naučí? Ale tak hovoríme o školách, tu bola forma vždy dôležitejšia ako obsah... Je to "pod úroveň"? A čo je úroveň? Keď je niekto sprdnutý učiteľom za to, že na hodine nedokázal dokázať nejaký abstraktný matematický koncept? Keď ani nevie, na čo to vlastne celé je?

Školy musia pochopiť, že tieto ultra presné definície a postupy sú vhodné pre roboty a počítače*. A pre hŕstku ľudí, ktorým tento spôsob prirodzene vyhovuje a pomáha. Ale podľa toho čo som zatiaľ videl sú títo v ťažkej menšine. Menšina, ktorá na školách líže smotanu kým my ostatní sa snažíme držať tempo a krok. Prípadne nesnažíme.

Niečo tu nesedí.


* samozrejme keď som prudký borec a potrebujem na vedomostiach stavať a šíriť poznatky s kolegami, sú definície a matematické zápisy super vec - vtedy totiž potrebujem mať všetko definované presne a ideálne v čo najkratšej možnej forme. Ale pre boha živého nie keď som obyčajný človek čo sa snaží naučiť "ako na to".

napísal , 13 May 2011

6 komentárov

komentuj ku každému komentáru sa v databáze ukladá iba meno, text a dátum, iba za účelom zobrazenia pod článkom
neukladá sa email, IP adresa ani informácie o prehliadači a údaje sa nepoužívajú na reklamu, newsletter, na žiadnu ekonomickú aktivitu, nikam sa neposielajú, sú v databáze len aby sa mohli zobraziť pod článkom
  1. Andrej Herich [ Sobota 14.5.2011, 10:55 ]

    Kategoricky nesúhlasím!

    1. Akýkoľvek prirodzený jazyk je zúfalo nepostačujúci na vyjadrovanie abstraktných konceptov. Moreover, naučiť sa nový jazyk je niečo, čo by pre flexibilný mozog nemal byť absolútne žiadny problém (iné ako flexibilné mozgy nechceme).

    2. Obvykle nie je možné dosť dobre pochopiť, na čo je niečo dobré, kým to niečo človek do hĺbky nepreskúma (a prípadne pri tom príde na to, že sa to dá použiť na niečo na čo do teraz nikto neprišiel). Motivácia učiť sa by mala byť vytvorená iným spôsobom, ako ukážkou praktického použitia vedomostí.

    3. Na "normálnou" rečou písané odborné knihy pochopiteľne ťažko narazíš, pretože normalita je silne subjektívna. Ľuďom, ktorí tie knihy píšu, častokrát pripadajú napísané "normálnou" rečou (lebo sú odtrhnutí od tvojej reality). (Ale uznávam, že niekedy sa to s tou "odbornosťou" preháňa.)

    Podľa môjho názoru, základný problém výuky je ten, že nikto žiakov neučí, ako sa majú učiť. Pochopiteľne, každému vyhovuje niečo iné, ale už len vysvetliť žiakom to, že učenie je niečo, čo sa tiež musia naučiť a v čom sa dá zlepšovať, dosť pomôže. A nejaké všeobecné rady existujú. Potom keď sa človek naučí učiť, začne ho učenie baviť a tak sa bude rád učiť aj to, čo nemusí, čo zjavne na nič nie je (ale niekedy môže byť). A som hlboko presvedčený, že každý človek má potenciál sa takým stať.

    Druhý problém spočíva v tom, že na základných a stredných školách sa žiaci nedostatočne cvičia v abstraktnom myslení (ktoré je kľúčové k tomu, aby sa človek naučil učiť). Miesto toho, aby sa v matematike učili výpočtové algoritmy, mali by sa učiť práve vyjadrovať sa abstraktným jazykom a formálne dokazovať vyjadrené tvrdenia (len tak si môže overiť, že to čo vymysleli je naozaj pravda - to platí v živote všeobecne).

    Tretí problém spočíva v tom, že nikto žiakov neučí, ako sa vyjadrovať. Ľudí, ktorí by dokázali povedať presne to, čo chcú, je dnes zúfalo málo (nehovoriac o tom, že degenerácia jazyka im hádže brvná pod nohy).

  2. yablko [ Sobota 14.5.2011, 13:17 ]

    "Ľuďom, ktorí tie knihy píšu, častokrát pripadajú napísané "normálnou" rečou (lebo sú odtrhnutí od tvojej reality)."

    V podstate na toto som tým celým narážal. Ak by tie knihy písali pre seba a ľudí na ich úrovni, všetko by bolo ok. Ale tie knihy majú učiť. A často učiť niekoho, kto sa to učiť nechce. Samozrejme by bolo krásne, keby všetci žiaci boli zainteresovaní, ale realita je iná a podľa mňa by bolo fajn sa jej v tomto prispôsobiť... aj za cenu straty odbornosti a exaktnosti.

    Alebo možno dať na výber z 2 typov kníh - odborné a "pre debilov" :) Niektorí sa naučia len ako na to a tí, ktorých to fakt zaujíma, pôjdu do hĺbky (čo by zrejme robili tak či tak, takže all was well).

    Tvoj prístup je inak snáď ešte väčšia utópia, to by si vyžiadalo kompletnú reštrukturalizáciu systému a to neuvidíme fakt nikdy :)

  3. 81403 [ Nedeľa 15.5.2011, 09:55 ]

    @Andrej
    Prirodzene jazyky podla mna bohate stacia, len treba mat zrucnosti vo vyjadrovani sa a tie su v knihach casto dost zufale.

    Umenie je vediet vysvetlovat tak, aby to pochopilo co najvacsie mnozstvo ludi a nie tak, ze sa v tom vyzna len uzka skupina trenovanych akademikov.

    Ja si myslim, ze neexistuju zlozite koncepty, prinajhorsom moze byt nieco vyskladane z vela jednoduchych konceptov. Takze ked citam text, ktoremu nechapem, chybu vidim v autorovi. Rovnako aj ked nieco napisem a ludia to nechapu, je to moja chyba!

    Co sa tyka "odbornych publikacii", vsetko, co ma zdrzuje od ziskania vytuzenych informacii je zle. Ak sa pouzivaju slova specificke pre danu problematiku, tak je to OK, ale ak niekto pouziva zlozite vetne konstrukcie, len aby si mohol masturbovat nad svojimi zlozitymi vetami, je to cele zle. A taka je podla mna vacsina odbornych knich - brutalne roztahana a plna prazdnych, ale "mudro" znejucich slov.

    Fun fact, 95+% matematickych prikladov som pochopil tak, ze som si pozeral vyriesene priklady, lebo z popisov sa nedalo nic pochopit :p

  4. Miroslav Toman [ Piatok 29.7.2011, 14:15 ]

    Strčené!

  5. Markus [ Nedeľa 11.9.2011, 20:40 ]

    perfektny clanok, suhlasim s 81403 a yablkom. Vsetky zlozite veci sa daju vyjadrit jednoduhsie -ludskou recou- (z vlastnej skusenosti mozem povedat ze napr. ked som sa ucil teoreticku informatiku, tak na prvy pohlad nezmyselne lemy, dôkazy... a podobne veci mi kamarat vedel vysvetlit vlastnymi slovami ovela zrozumitelnejsie a lahsie na pochopenie). Dalej, to ze v skolach casto ucitelia ucia veci bez toho aby ukazali vyznam a vyuzitie danej problematiky v praxi je zial tiez pravda. Na tom by maly skoly fakt zapracovat a ucit inym sposobom, sposobom ktorym by studentov viac motivovali.

  6. PayteR [ Piatok 31.8.2012, 15:33 ]

    Keď som sa začal učiť napr. OOP tak som mal najväčší problém s bodom 1. ,tento bod je skutočne kľúčový! Ak niekto vie dobre vysvetliť, že PREČO, vysvetliť jasne pozitíva a benefity tak človek sa preklopí cez pomyselný nezáujem k záujmu a sám sa bude stále viac zahlbovať do témy až nakoniec sa dostane aj k definíciám prirodzenou cestou. (aspoň u mňa to tak funguje)

ku každému komentáru sa v databáze ukladá iba meno, text a dátum, iba za účelom zobrazenia pod článkom
neukladá sa email, IP adresa ani informácie o prehliadači a údaje sa nepoužívajú na reklamu, newsletter, na žiadnu ekonomickú aktivitu, nikam sa neposielajú, sú v databáze len aby sa mohli zobraziť pod článkom